القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زواج مع ايقاف التنفيذ الفصل السادس



 روايه زواج مع ايقاف التنفيذ

الجزء السادس 

بقلم هويدا زغلول

سميره :انا هروح اعمل ليك لقمه 

سيد :انت ليه عملت كده 

علي :انا مش فاكر اي حاجه خالص 

سيد :بس شكلك ابن ناس دور في 

جيوبك كده يمكن تلاقي حاجه 

سيد :مافيش اي حاجه غير ورقه بس 

من المياه الكلام مش واضح 

سيد :طيب ارتاح شويه لحد ما نعرف 

هنعمل اي 

علي :هو اي اللي حصل 

سيد :انا كنت راكب المركب شوفتك 

وبقالك يومين كده 

علي :اه دماغي وجعاني اوي 

سيد :طيب ارتاح شكلك شويه

وبعد ساعه 

سميره :الاكل 

علي :هو احنا فين 

سميره : بلد قريبه من الشرقيه 

علي :يعني انا من هنا 

سميره :لا احنا عارفين البلد كلها ريح 

نفسك وبلاش تتعب نفسك في التفكير 

دلوقتي 

علي :انا مش عايز اكل 

سميره :انت بقالك يومين نايم مينفعش 

كده لازم تاكل 

علي :بجد مليش نفس 

سميره :الاكل جمبك لو عوزت حاجه 

ابقي انده عليا 

علي :اسمك اي 

سميره :اسمي سميره 

علي :والاستاذ اللي كان هنا جوزك 

سميره :لا ده اخويا بعد اذنك وخرجت 

وفي بيت مايا كانت نازله 

مجدي :رايحه فين 

مايا :نعم وانت ومالك 

مجدي :مش لازم اعرف رايحه فين 

مايا :الوحيده اللي حقها تعرف ماما 

وانا هنزلها 

شروق :بتتكلمي صح يا حبيبتي 

مايا :الا بقي لو عايز توصلني 

شروق :بتاع اي يوصلك 

مايا :مرات اخو الله يرحمه وام ابن اخو 

مجدي :اه طبعا لازم اوصلك 

مايا :هستناك تحت سلام 

شروق :رايح فين 

مجدي :مش لازم اعرف هتروح فين 

مش مرات اخويا برضه 

شروق :لا والله بقولك اي لو حصل 

اعرف انك هترجع مش هتلاقني 

مجدي :برحتك ونزل 

ايه :بقولك اي لو هتمشي ابقي لمي 

الغسيل اصل عايزه انشر 

شروق :وانتي وافقه كده ليه 

ايه :كنت نازله ل مايا بس شكلها خرجت 

سلام لما اطلع اشوف جوزي حبيبي 

ونزلت مايا ل حماتها وخبطت 

مايا :ممكن ادخل 

الحما: تعالى يا حبيبتي

مايا : حضرتك كنتي  بتقري قران 

الحما:اه وبدعي ربنا يسامحني 

مايا :حبيبتي انتي مافيش اطيب منك 

والله 

الحما:ربنا يخليكي ليا رايحه فين 

مايا :نازله استاذنك اسافر اشوف 

خالتي وراجع بكره 

الحما :يبقي مش هترجعي 

مايا :ليه بتقولي كده 

الحما :عايزه تمشي وتسبيني 

مايا :اقولك حاجه مش هتصدقيها 

الحما:قولي هصدقك 

مايا :قلبي بيقولي أن علي عايش 

الحما :تصدقي نفس الاحساس عندي 

مايا :بقولك طلما مش لقينا الجثه 

يبقي عايش 

الحما :هترجعي تاني صح 

مايا :بكره الصبح هكون عندك 

الحما :تمام يا قلبي تروحي وتيجي 

بالسلامه ومشيت 

مجدي :امال فين مايا 

الحما :سافرت 

مجدي :ازاي دي قالت هروح اوديها ازاي تمشي 

الحما : وتروح توديها ليه

مجدي : مش انا قلت لك هتجوزها

الحما: هي هتعيش هنا عشان ابنها وبس

مجدي : وتفتكري هترضى تعيش من غير جواز

الحما : يا رب احساسي يطلع صح بس

مجدي : احساس ايه مش فاهم

الحما : باقول لك ايه اخرج واقفل الباب وراك عايزه قران

مجدي : ماشي ياما وطالع شقته

شروق : اوع كده من وشي لما ياخذ باقي  حاجتي

مجدي : رايحه فين يا عبيطه هو انا اقدر استغنى عنك

شروق : وده من امتى يعني

مجدي : اهدي كده واسمعي الكلام بس واقعدي 

شروق : انت تقول لي عايزه تمشي براحتك

مجدي : وعلشان كده سبتها تمشي لوحدها ورجعتلك انا اقدر اسيب حب 

عمري 

وفي شقه احمد الجرس رن 

احمد : مين مايا ازيك عامله ايه

مايا : بخير والله يا احمد ايه ده انت فرشت الشقه بسرعه 

احمد : خلاص فرحي  الاسبوع الجاي 

مايا : الف مبروك لبسوها لك

احمد : مش فاهم قصدك تقصدي ايه

مايا : ما تقولش انك مش عارف

احمد :ما تقولي فيه اي ولا جايه تعملي 

مشكله علشان اسيب مي 

مايا :كنت واثقه انك هتقول كده 

خد اسمع بنفسك 

وشغلت الريكورد 

مي :انت عملت ليا بلوك حرام عليك 

يا محمد ارجوك انت لازم تيجي تتجوزني انا مش عارفه هقول لأهلي اي 

احمد :ده اي ده 

مايا :غلطت مع واحد وسأبها 

احمد :انتي بتقولي اي 

مايا :وكلمته واتس من موبلي بس امها 

اكيد دفعت كتير علشان العمليه 

احمد :انا مش مصدق معقول 

مايا :انا جيت اقولك لانك غالي عندي 

اوي 

احمد :بس انا ماضي وصل امانه 

علي بياض لازم تديني الريكورد ده 

مايا :لا طبعا انا واحده جوزي مات 

وممكن ارجع في أي وقت لخالتي 

وب الطريقه دي مش هعرف 

احمد :انا هوديها في داهيه 

مايا :انا عندي الحل 

احمد :قولي 

وفي شقه دلال الباب خبط 

مي : مين مايا تعالى

مايا :قولت اسال انا  طالما مش عايزين تساله 

مي :والله فيكي الخير 

مايا :هو انتي سبتي احمد ولا اي 

مي :ليه بتقولي كده 

مايا :اصل شوفته طالع عند شيماء 

صحبتك 

مي : شيماء عزلت يا بنتي من بدري وسافرت

مايا : شيماء هي قالت لي كده طب ليه بتكذب عليك هي عزلت فعلا بس راحت 

في شقه تانيه هنا في القاهره 

مي :نعم 

مايا:هي كانت عارفه أن احمد خطيبك 

مي :ايوه فعلا عارفه 

مايا :امممم طيب انا مقولتش حاجه 

مي :تعالي وريني بيتها 

مايا طيب أسلم علي خالتو 

مي :مش هنا يلا بسرعه وراحت 

عند العماره هنا في الدور الثالت بس 

معلش الحمل تعبني هستناكي هنا 

وطلعت رنت الجرس والباب اتفتح 

مي :مساء الخير مش ده بيت شيماء 

عبد الرحمن:اه جوا مين حضرتك 

ودخلت مي وضربها عبد الرحمن علي 

دماغها وقالعها هدومها 

احمد :حلو اوي شويه صور بقي معاها 

عبدالرحمن :البت حلوه اوي 

احمد :بقولك اي اخلص وفعلا صورها 

وخرج ورن الجرس وفاقت مي 

مي :الله يخربيت انا فين 

والباب اتفتح احمد اه يا واطيه 

مي :اصبر والله انت فاهم غلط 

وخدها ونزل بيها 

احمد :اتفضلي ادخلي قدامي 


دلال:انت ازاي تمسك بنتي كده 


احمد :اسالي بنتك المحترمه كانت فين 


مي :قولتك.والله مايا قالتلي انك بتخوني 


دلال:مايا وانتي بتصدقي مايا 


احمد :انتي كدابه زي ما كدبتي عليا في حاجات كتير 


دلال :اهدي بس يا احمد 


احمد :،انتي طالق 


دلال :انت بتقول اي 


احمد :احمدي ربنا ان مش قتلت بنتك بعد ما جبتها 


من شقه راجل غريب 


دلال :انا ممكن اسجنك ب وصل الامانه 


احمد :مهو انا مصور بنتك في الشقه ياحماتي لو عملتي 


كده هفضحها ومشي 


احمد : الو ايوه يا مايا 


مايا :اي عملت اي 


احمد :بجد مش عارف اشكرك ازاي عالفكره دي 


مايا :اي خدمه والشقه والعفش بقوا ملكك احمد :بس عايز أن تكوني انتي اللي ملكي 


مايا :بعد ما كنت متجوزة علي سيد الرجاله ابصلك انت 


تعليقات

التنقل السريع