القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امبراطور الصعيد الفصل الثامن عشر

دار المجد للقصص والروايات رواية امبراطور الصعيد الفصل الثامن عشر


 دار المجد للقصص والروايات

 رواية امبراطور الصعيد

 الفصل الثامن عشر 

الحلقه الثامنه عشر

#امبراطور الصعيد


يستسلم رائد لعندها لكي لا يؤذيها

وفي الصباح يستيقظ رائد ويتذكر انه لم يقترب منها ويقف مذهول عندما يرأها نائمه بعيده عنه

رائد : وبعدين معاكي يا اوزعه انتي صغيره بس مش سهله

ليقترب منها وهي نائمه ويبعد خصلات شعرها عن وجهها وكانت كالملاك

رائد : جميله جوي

لينظر الي شفتياها ويخطف منها قبله قبل ان تستيقظ ولم يكتفي بواحده بل استمر حته افقت هي

منه بغضب: انته بتعمل ايه

رائد : بشوف طعمه حلو ولا له

منه باستغراب : هي اكل هتأكله

رائد :_ انتي صغيره مش هتفهمي جصدي

منه : طب اخر مرة اياك تجرب تاني

رائد بحده: لا واللهي اومال انا جوزك اذاي

منه : منا جولتلك مش هخليك تجربلي غير لما تبطل الزفت الي بتشربه دي والزفت الي بدمر صحتك

رائد : له مجدرش

منه : ليه

رائد : عشان مجدرش اعيش من غيرهم اتعودت عليهم

منه  ببرائه:  واني مش هتتعود عليا

رائد : يا منه افهمي انتي حاجه ودول حاجه انتي مرتي

منه بغيظ : اسمع بجا انا جولتلك الي عندي

رائد بغضب: منا ممكن اخد الي عايزه غصب

منه :_ لو عملت كده يبجا خسرتني لحد اما اموت ومش هتشوف وشي تاني

رائد : وبعدين بجا يا اوزعه انتي دماغك ناشف ليه اكده

منه : عشانك عشان تبطل الجرف ده

رائد : واش ضمنك اني هبطل منا ممكن اتجوز عليكي واروح عند الرجصات

منه  بغرور: اعمل الي عايزه مش همنعك انته حر مش هجولك والنبي يا اسي رائد مطرحش ومش هحوشك بس اعرف حاجه اني غيرهم ومش هتلاجي حد ذي تاني

رائد : مغرورة جوي بس عندك حج يا اوزعه

منه بغضب: متجولش اوزعه

رائد بخبث : له اوزعه

منه بغضب اكبر: له مش اوزعه

في كل مرة يقترب اكثر واكثر حته لم يعد يفصلهم شئ

منه _: لو جولت اوزعه٠٠٠

لتتسع عيناها من ذهوله عندما اخرسه بقبله لتبعده عنه بعد قطعت انفاسهم

منه بغضب:_ انته مسمعتش كلامي

رائد : كنت بشوف وانتي نايمه احلي ولا انتي صاحيه

منه : تجصد ايه

رائد : هتفج معاكي علي اتفاج

منه : جول

رائد : هخليكي انتي الخمرة والسجاير

منه : اذاي

رائد : اني بشرب سجاير واني بشتغل والخمرة بالليل هحاول ابطل بس مجابل انك تحلي مكانهم

انتي فاهمه بجصد ايه

منه : واش ضمني انك تضحك عليا وتشرب وانته بره

رائد : هيبان الريحه وكمان وعد يا اوزعه هحاول ابطل عشان اخد فرواله منك اصل طعمه حلو جوي

منه : مش تحاول هتبطل يعني هتبطل

رائد : هيكون صعب شويه بس هحاول

منه : بس لو شرب مش هتأخد فراوله ومش هكلمك

رائد : اتفجنا يا صغيره

منه : انته غاوي عند معايا

رائد : ايوة يا صغيره

تمسك منه المخده وتضربه بها لتجده يضحك

منه : بتجول صغيره اني مش صغيره

رائد : له صغيره

ليشعر بغزه في صدرها ويضع يده علي صدره

منه بخوف عليه : مالك

رائد بتحمل : مفيش

منه : متأكد

رائد : ايوة دي نغزه عاديه بس

منه : من الهباب الي بتشربه

لتفتح منه الدرج لتجد دواء

منه: ده علاجك

رائد : ايوة بس مبخدوش

منه : طب استنا

رائد : راحه فين

منه : مش هتأخر

تنزل منه وتبحث عن المطبخ وتفتح التلاجه تلاقي فيها جبنه وعيش ومربه

منه : دول حلوين دلوجتي وتصعد الي الغرفه قبل ان يراها احد

رائد : ايه ده

منه : فطار مينفعش تأخد العلاج علي معده فاضيه

رائد : ومين جالك اني هفطر واخد العلاج اصلا

منه : اني

رائد : له مش هأخد

منه بعند : له هتفطر وتأخد العلاج

رائد : له

منه : مش بمزاجك

رائد بذهول : نعم

منه : عشان دلوجتي اني جعانه ومعرفش اكل لوحدي وهتأكل معايا وهتأخد العلاج عشان صدرك ميوجعكش وتخف مش عشانك له عشاني عشان مبجاش في الاوضه لوحدي ومش هلاجي حد يجولي صغيره واوزعه غيرك

رائد  باستغراب: انتي عايزيني ابجا معاكي دايما

منه : ايوة مش جوزي مستغرب ليه

رائد.: اصل اول مرة حد يخاف عليا وعايزني

تقترب منه منه وتشب علي اصابعها وتضمه اليه وتبطبط عليه كما تفعل الامهات

منه  بحنان وصوت عذب: اني معاك اهو  وهخاف عليك ذي ابني

يشعر رائد بالحنان لاول مرة في حياته

رائد  : ذي ابنك يا شرسه انتي

منه بصوت عذب: ابني وجوزي والي هفضل معه دايما والي هيخف عشاني

رائد : مش جولتي لو روحت مش فارج

تبتعد منه

منه : دي حاجه ودي حاجه

رائد بضحكه : انتي جايه تربيني مش بجول شرسه

تضع منه يدها في وسطها

منه : اجعد نفطر وهتأخد العلاج

رائد : طيب هو اني لو مجدرتش ابطل هتسبيني

منه : هجف جمبك لحد اما تبطل وهتبطل يعني هتبطل

رائد : اوعدك حاول بس لو مجدرتش متسبنيش انتي اول حد يكون حنين عليا اكده

منه : اني معاك دايما وهجف معاك دايما بس الاول يكون عندك اصرار انك تبطل

رائد : ان شاء الله طب ممكن لو مفيهاش ازعاج يا صغيره تأكلني بيدك

منه بابتسامه : حاضر

تطعمه منه وتعطيها العلاج وتأخد السجاير ترميها في القمامه

وفي سرايا النجعاوي

في اوضه رحيم كان رحيم نايم علي كنبه وايه علي السرير والاتنين يفوقوا علي صوت ضرب نار

رحيم بخضه : في ايه

ايه بخوف: صوت ضرب نار

ينظر رحيم من البلكونه ليجد اسر وشهد قعدين تحت

شهد : اكده صحيت الكل

اسر : مش بوريكي اني بعرف اصطاد

شهد : حد يصطاد من النجمه

رحيم من البلكونه

رحيم : في ايه يا اسر

اسر: انته صحيت يا عريس صبحيه مباركه

رحيم : الله يبارك فيك ايه صوت ضرب النار ده

اسر: دا اني بصطاد حمام

رحيم : اه

تمسك شهد البندقيه من اسر

شهد : كفايه اكده صحيت العرسان

اسر: ما يصحوا اهم حاجه انتي يا جمري

شهد بخجل : جمرك هتطلع علي الاوضه عشان ارتاح شويه

يحملها اسر

اسر : هطلعك اني عشان رجلك متوجعكيش

كانت ايه تنظر لهم وتنظر لرحيم

ايه :حلوين مع بعض

رحيم : ايوة شهد شافت كتير ربنا يسعدها

ايه : كنت بتحبها

رحيم : ايوة النصيب

ايه بقهرة:ربنا يسعدك ويعوضك


وفي مصر كانت ميراث مع فارس يتنزهون

فارس: مبسوطه

ميراث : اوي ربنا يخاليك ليا

فارس  : ويخاليكي يا جلبي تعالي نروح مطعم نأكل

ميراث : نتصل بحاتم نطمنه الاول

فارس: معاكي حج

يتصل فارس بحاتم

حاتم : ايوة يا فارس

نهال: فارس شغل السماعه

يشغل حاتم الاسبيكر

حاتم : وصلتم بالسلامه

فارس: ايوة خد اختك عايزة تكلمك

حاتم : جلب اخوكي عامله ايه

ميراث: بفرح مبسوطه جوي يا خوي

حاتم : ربنا يسعدك اكتر واكتر

ميراث: اني وانته يارب

فارس: اخلص يا حاتم هموت من الجوع

حاتم : روح كل يا خويه سلام

كانت نهال تشعر بالغيره فاخيه يسعد اخته وبيفسحه وهو سجنه في البيت

حاتم : مالك جلبه بوزك ليه

نهال : مفيش

حاتم : له فيه

نهال : اشمعنا اخوي بيفسح اخوتك وانته مش بتخرجني

حاتم : هنشتغل في شغل العدايل بجا

نهال : اشمعنا هي وانته مبسوط عشانه اشمعنا اني

حاتم : عشان انتي مرتي اني واني بغير افهمي بجا

نهال : مليش دعوه فسحني

حاتم : الله اما طولك يا روح

نهال بحزن : عشان اني اجل منه وهبله ومفهوفه بالنسبه ليك

يرفع حاتم ذقنها وبابتسامه

حاتم : انتي اجمل وارج واحده في العالم عايزه تروحي فين وهوديكي

نهال بفرح : بجد

حاتم : بجد

نهال : نروح اي حته

حاتم : نروح شرم الشيخ ونهيص شويه

نهال : موافجه يا جلبي


تنزل ايه لترا شهد تحضر الفطور

ايه : عايزه اسعدك

شهد: له انتي لسه عروسه ارتاحي انتي

فتحيه : انتي يا شهد انتي نزلتي ليه

شهد : يعني هفضل نايمه

فتحيه : سمعتي كلام الدكتورة ترتاحي عشان العيل

شهد  : يا مرت عمي مليت

فتحيه : بل مرت عمك بل هباب اطلعي ارتاحي وبعدين هتجوليلي امه امته

شهد بحزن: مش بحب الكلمه دي

فتحيه : يا بتي الي فات مات واني بعتبرك بتي جوليلي يا امه

ايه : هي فين امك يا شهد

شهد : ماتت ومعرفش حد بالاسم ده

نسمه: ايه تعالي يا بتي

تصعد شهد لغرفته وهي حزينه

نسمه : متسأليش شهد عن امه تاني

ايه: ليه

نسمه : اكده

فتحيه : بت يا بت البندر عكننتي علي بتي ليه

نسمه : معلش يا فتحيه هي متعرفش حاجه

فتحيه : علميه ان البيت ده مش ذي مصر

ينزل رحيم من علي السلالم

رحيم : في ايه يا جماعه

فتحيه : اسال مرتك يا ولدي

رحيم : حصل ايه يا ايه

ايه : محصلش حاجه كل الي قولته فين امك يا شهد

رحيم بحده ؛ متتكررش تاني

ايه بحزن: حاضر بس مكنتش اعرف حاجه

يدخل اسر وهو يحمل شنطه هدايا

اسر: مالكم يا جماعه

فتحيه : اطلع لمرتك يا ولدي

اسر بقلق: شهد ماله ليصعد لاعلي بسرعه ويدخل يجدها تبكي

اسر : مالك يا شهد

تمسح شهد دموعها

شهد بابتسامه حزينه : مفيش

اسر :له فيه حد زعلك

شهد : مفيش دماغي وجعني شويه

اسر :متكدبيش مالك

حكت شهد لاسر ما حصل

اسر: متزعليش اني. هجبلك حجك

شهد: محصلش حاجه خلاص

اسر: له حصل عشان عيطتي ودموعك غاليه عليا جوي

كان اسر سينزل ولكنه امسكت بيده

شهد : هي متعرفش حاجه ملهاش ذنب

اسر: ذنبها انها نزلت دموعك

شهد : حبيبي محصلش حاجه خلاص

اسر بذهول: حبيبي

شهد بخجل: اه

اسر بخبث: جوليها تاني

شهد : حبيبي

اسر: استني

يخرج اسر من الحقائب بكس شكولاته ودبدوب وطقم الماظ وفستان سهره

شهد بذهول : ايه ده

اسر بابتسامه: هديه فرحنا

شهد : اكده كتير جوي جوي

اسر: مفيش حاجه تكتر عليك الفستان ده تلبسيه اهنه في الاوشه لما نكون لوحدنا والطجم عايزك تلبسيه دايما والشكولاته عشان تتخني شويه والدبدوب عشان انتي ذي الاطفال

شهد بغيظ: اني

طفله

اسر : واجمل طفله


وعند منه

تنزل منه لاسفل لتجد حماته وهي ام ايه ومرات ابو رائد  وتدعا زبيده

زبيده بقرف : اهلا بالعروسه

منه في خاطرها هي الوليه دي بتبصلي كده ليه

منه بقرف: اهلا بيكي يا حماتي

زبيده : اني مش حماتك اني مجربش للمعفن جوزك ده حاجه اني بنتي ايه وبس

منه بغضب: بتلمي لسانك معفن مين دا احسن منك يا عجربه

زبيده  بغضب: انا عقربه يا بتاعه انتي يلي لسه مطلعتيش من البيضه

منه بغضب : انه مطلعتش من البيضه اومال انتي ايه وبعدين بتشوري عليا كده ليه فوجي لنفسك انتي مش بتحدت مع اي حد

زبيده : وكمان بتعلي صوتك عليا

منه : انتي الي بدأتي واني مبسكتش لحد

ينزل حمدي من علي السلالم

حمدي: في ايه

زبيده : تعاله شوف البت دي بتقول ايه

منه : بت تبتك اني ليا اسم

حمدي بغضب: محدش اهنه بيعلي صوته علي مرتي

منه : ومرتك هي الي علت صوته وشتمتني

زبيده : خليه تعرف مقامه هنا يا حمدي

حمدي: انتي بنتي النجعاوي صحيح بس مرت رائد ورائد اهنه ذي الخدام يعني انتي ذيه لازم تعرفي اكده

يسمع رائد كلمهم وقبل ان ترد منه

رائد : طيب يا بوي عرفتها خلاص

حمدي بقسوه : فهم مرتك انك مجرد خدام

زبيده بفرح : عرفتي مقامك يا بنت النجعاوي

كانت منه سترد  لكن رائد امسك بيدها  وفهمت ما يريده لتصعد معه للغرفه وترا الكسره في عينه

رائد.: اني اسف

منه : انته ملكش ذنب بس مستحمل الناس دول اذاي

رائد.: عشان مترميش في الشارع وينجطع اكل عيشي

منه : يغور اللجمه الي تيجي منهم

رائد:بس اني الي كبرت كل حاجه والعز الي هم عايشين فيه تعبي اني

منه : بس انته عايش في ذل

رائد.: اني عايش طول عمري اكده من ساعه ما مرت ابويا جت واني بشتغل خدام اهنه

منه : بس ده ظلم

رائد : منه ممكن تستحملي شويه واللهي اني عامل حساب اكده بس هشتغل كمان اسبوع عشان اشتريلك بيت لوحدك عشان دفعت الفلوس لاسر وشركته اني هتعبك معايا جوي

منه : معنديش مشكله معاك في اي حاجه حته اربي مرات ابوك شويه

رائد : انتي حظك ماندل ليه ربنا وجعك في واحد خمركي وخدام  ليه وافجتي عليا

منه بحزن وفي خاطرها ذي ما قولت حظي ماندل بس انته فعلا كنت محتاج حد يقف جمبك وانته حنين جوي

منه : وافجت عليك عشان اربيك عشان بتجولي اوزعه وكمان بتجول صغيره

رائد.بابتسامه : اوزعه

رائد : اني مشربتش سجاير النهارده ولا خمره حته شميني بس رأسي وجعني جوي يا منه

منه : هتتعود هتتعود في الاول كده

رائد : طب هاتي حضنك شويه وطبطي عليا ذي الصبح تبجي عملتي فيا معروف

تضمه منه

رائد في خاطره حضنك دافي اوي يارب انته ليه خليته في طريجي بس واللهي هحاول ابطل واعمل اي حاجه عشانه

كانت منه تمسح علي شعره وتبتسم

منه في خاطره : انته طيب اوي يا رائد  وحبيتك معرفش اذاي وهفضل جمبك دايما بس لازم اشد عليك شويه عشان تجدر تبطل

رائد: متجيبي فراوله بجا اصل طعمه حلو

منه : دي جرعه النهارده بس متجطعش نفسي ذي الصبح

رائد بخبث: وايه ده بجا مكنش اتفجنا انتي جولتي حاجه جصاد حاجه

منه: مستغل

وبعد٤دقايق تبعده

وتلتقط انفاسه بصعوبه

منه :  شرير

رائد : وايه ده بجا

منه : نعم جرعه النهارده

رائد : انتي نصابه اكده

منه : اومال مفكر ايه مفيش حاجه هتحصل بينا غير لما تبطل خلاص

رائد : انتي مستغله

منه : عارفه

رائد : بس حلوة جوي

منه: وانته جليل الادب جوي

رائد عارفه هجولك هعمل ايه

منه : جول

رائد لما اجي افكر اشرب او حاجه هفكر فيك

منه : مليش صالح بالطريجه المهم تبطل

رائد.: وانتي ناويه علي ايه لمرت ابويه

منه : دنا هربيه انا جايه عشان اربي البيت ده


وعند اسر

يستيقظ ولا يجد شهد بجانبه ويبحث عنها ولا يجدها

اسر بقلق: شهد

ليسمع  صوت صراخ من الاسفل


تعليقات

التنقل السريع