القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امبراطور الصعيد الفصل السابع عشر

دار المجد للقصص والروايات


 دار المجد للقصص والروايات 

الحلقه السابعه عشر

#امبراطور الصعيد


رحيم بغضب: بتجول ايه

اسر ببرود : بجول الي سمعته هي موافجه

رحيم : بس هي لسه صغيره متعرفش مصلحته

اسر: ومصلحته ايه بجا

رحيم : متبجاش مع المتخلف ده

اسر: وانته متأكد ان رائد متخلف الظروف الي عملت فيه اكده وبعدين متجولش علي حد متخلف يمكن يكون احسن منك

رحيم بغضب: بتشبهني اني بالخماري والامي ده

اسر :افهم ذي ما تفهم بس صوابعك مش ذي بعضها وان كان فاسد فانته متخلتش جلبه وحكمت واختك الي اختارت

رحيم بغضب: دي اختي اني مش اختك انته عشان تجرر

اسر: لا اني ولا انته الي نجرر هي الي هتتجوز وبعدين اكده احسن ليه عالاقل رائد عرفين عنه كل حاجه افرض جلها واحد مبين كويس وهو مش اكده ساعته هتعمل ايه اسمعها نصيحه مني متحكمش علي حد من الظاهر ورائد شاري اختك والي ذي ده هيحطها في عينه فكر شويه هو وهتعرف ان جرارها صح وهتغير رائد

رحيم بتفكير: هشوف


وعند ميراث وفارس تذهب لبيت حاتم لتوديعه

ويخبط راجي علي الباب ويفتحله حاتم ويخرج يكلمه بره

راجي : الست ميراث  جات يا بيه

حاتم بفرح :بجد

راجي: ايوة

حاتم : طب اسبجني هلبس ونازل

راجي: طيب

يدخل حاتم

حاتم بحده : جومي اخوكي فارس تحت

نهال بفرح : اخوي وتنهض لتخرج

ليمسك بيدها

حاتم بغضب: هتنزلي اكده

نهال : ملكش صالح بيا

حاتم بسخريه :نعم

نهال : ذي ما سمعت وجول لفارس انك ضربتني وهروجع معه بيتنا

حاتم بغضب: اياك عارفه لو فتحتي خشمك بحرف واحد هيكون اخر يوم في عمرك واني جولتك انك مش هتطلعي من اهنه غير علي جبرك

نهال ببكاء: انته بتعمل معايا كده ليه  اني عملتك ايه

حاتم : عشان بحبك وانتي بتاعتي

نهال بصدمه : بتحبيني

حاتم : ايوة

نهال بسخريه : تجوم تضربني وتحبسني

حاتم : كنت غيران ومتحكمتش بي نفسي وشوفي انتي عملتي ايه لما غيرتي

نهال :٠٠٠

حاتم : مبتتكلميش ليه

نهال : اجول ايه

حاتم : اي حاجه اعتذري

نهال : مين فين الي غلطان

حاتم : احنا الاتنين

نهال 😒: مش هعتذر

يجذبها الي حضنها

حاتم : خلاص بجا كنت متعصب والشيطان شاطر

نهال: اهو حضر تاني اهو

حاتم : بتجيبي بوسه وانتي وشك احمر اكده

نهال😞: بهو بسببك انته الي ايدك تجيله

حاتم : وعد مش همد يدي عليكي تاني

نهال : بجد

حاتم ؛  اه واللهي تعالاهو جا هخففه

نهال : فارس وميراث تحت

حاتم ؛ اغسلي وشك وانزلي

نهال : طيب بس اخر مرة تمد ايدك عليكي عشان لو اتكررت هزعل ومش هكلمك

حاتم : ما اني وعدتك اهو مجدرش علي زعلك يا جمر

نهال :دلوجتي جمر

حاتم : واحلي جمر


وعند رائد

كان في المستشفي

غسان بقلق: خير يا دكتورة

الدكتوره: ده الي كنت خايفه منه

غسان: ايه

الدكتورة بتنهيده : كالعاده مبيخدش العلاج

غسان : وهنعمل ايه

الدكتورة: دماغه ناشفه اوي وجسمه مراهق وعايز راحه

غسان :دي تبجا معجزة

يفيج رائد وينظر حوله

رائد.: اني فين في الزفته المستشفي تاني

ينهض رائد من مكانه ليجد غسان يجلس وهو حزين

رائد : بتعب انته يا زفت انته جبتني هنا ليه يا حمار

غسان : عشان تعبت

رائد : جدامي علي الارض عايزين نخلص الشغل عشان مينجص مننا فلوس

غسان في خاطره وده هيحب اذاي

رائد :  انته يا عم 

غسان : جي اهو

وفي الصباح

تجهز شهد الفطور لاسر وتصعد به لاعلي

شهد بابتسامه :صباح الخير

اسر وهو ينهض: صباح الفل تعبه نفسك ليه انتي لازم ترتاحي

شهد : جولت نأكل سوا النهارده وانته تجول ارتاح

اسر : يا جلبي انته تجولي الي انتي عايزه بس عشان الحمل ومش عايز اتعبك

شهد بابتسامه : تعبك راحه يلا جوم خد حمام ونفطر سوا

اسر: ايه دا كله مش واخد علي الدلع ده

شهد: من النهارده هتشوف احلي دلع

اسر : اموت انا في دلعك حاضر هاخد حمام واجيلك


وعند منه كان ذاهبه للمدرسه لتجد رائد ينتظرها امام المدرسه

منه : بتعمل ايه اهنه

رائد.: جاي اشوفك

منه : ليه انته مش جوزي لسه ولا فكرني واحده من اياهم

رائد : بتجولي ايه ما اني مكلم اهلك

منه : بس لسه مش جوزي ولا هيعجبك كلام الناس علينا

رائد بغصب: دا اني اجطع لسان الي يتحدت عليكي

منه : وليه نسمح ليهم يتحدتوا 

رائد  بحزن: طيب خدي دي

منه : قشطه فاكهه

رائد بفرح : ايوة انا الي زرعتها وكبرت ودي اول مرة تطرح

منه ؛ وجبتهالي

رائد : ايوة هجبلك الي عايزها

منه : نجسمه سوا اني نص وانته نص

رائد.: هتجسميه وياي

منه : ايوة

رائد بفرح : بجد

منه بابتسامه : بجد  لتنظر له منه

منه : انته لسه جي من الارض

رائد : ايوة لسه مخلص وهروح الارض التانيه دلوجتي بس جولت اجبهالك

منه : مش هترتاح الاول

رائد : له اني مطبج

منه   بخوف عليه: بس هتتعب

رائد : متخفيش اني جوي ادخلي يلا المدرسه عشان متتأخريش

وذكري كويس يا صغيره

منه : صغيره في عينك يا طويل

رائد بضحكه : انتي عسل جوي يا جصيره

يدق قلب منه بسرعه

منه بخجل : اني مش بك

يرن جرس المدرسه

رائد  بابتسامه: الجرس ضرب هتتأخري يلا متفوتيش حاجه واطلعي الاولي

تذهب منه وتلفت لتجده يلوح لها بيده لتبتسم له وتتدخل


وعند شهد

كانت بطبق الهدوم وبتحطه ليدخل اسر ويحضنها من الخلف

اسر: العسل بتاعتي بتعمل ايه

شهد : بعين الهدم حمد لله علي سلامتك

اسر : الله يسلمك يا جلبي

شهد: خلصت شغل

اسر : ايوة

شهد : طب اجعد علي السرير شويه

اسر: اكده حلو

شهد: يلا اجعد

يجلس اسر علي السرير لتجلس شهد علي الارض وتمد يدها علي حذاء اسر

اسر : له جومي هجلعه لوحدي

شهد : له اني وهدلك رجلك كمان

اسر : له  ارتاحي انتي

تضع يدها علي فمه

شهد بحنان:  متتكلمش كتير وارتاح انته

يستسلم اسر لعندها وتعمله مساج وتعمله مساج علي دماغه.

اسر : دوري بجا

شهد : دور ايه

اسر : اني هعملك مساج

شهد بابتسامه : جولتلك ارتاح

اسر: لا وانتي تعبانه وعملتلي

تدق فتحيه الباب

فتحيه : يا ولدي

اسر : ايه يا امه انتي ظابطه الميعاد

تضحك شهد علي منظر وكلام اسر

فتحيه : بتجول ايه يا ولدي الناس عايزنك تحت

اسر: ناس مين

فتحيه : ابن الغماري

اسر: طيب يا امه هنزل اهو

اسر: اكده مش نافع كل اما نبجا لوحدينا حد يطب

شهد : عشان انته مشغول دايما

اسر: انتي اهم من الشغل

شهد :ربنا يخاليك ليا

وفي الاسفل

اسر : خير

رائد : ابوي بيجولك هتبداء المشروع امته

اسر : من بكرة انا جهزت التصميم

رائد : هجوله

اسر: انته مش هتدخل لنفسك

رائد : جولتلك معرفش في الحاجات دي

اسر : هعلمك ايه رأيك تخش شريك في مشروع يبجا ليك وليا بس

رائد : وهيبجا حلو

اسر: ايوة وهيكبر ومش هتحتاج تشتغل في الارض تاني

رائد : طيب علي بركه الله صحيح امته هنكتب الكتاب

اسر: جول لرحيم

ينزل رحيم من علي السلالم

رحيم : الجوازه مش هتم غير بشرط واحد

رائد : ايه هو

رحيم : اتجوز اختك

رائد : ان كان عليا اني معنديش مانع بس ابوي هو الي هيجف

رحيم : ليه

رائد.: عشان كان بيجول هيجوزها لغسان عشان الورث ميطلعش بره وهو ابن عمها اوله بيها

رحيم : بس الي اعرفه ان غسان متجوز وعنده عيل

رائد : ايوة وبيحب مرته وابنه بس ابوي

رحيم : طب اني هطلب اختك لجواز ودي جصاد دي

رائد : طب تعاله معايا انته واسر لو جيتم كانكم كبرتوه وعملتوا جيمه لبته وتبجا لاحجت ايه جبل اما ابوي يدمر مستجبلها

رحيم : طيب هاجي معاك وانته يا اسر

اسر: اني شغال مصلح اجتماعي الايام دي

رائد بضحكه : نردهالك في الافراح

وفي الاعلي كانت شهد تفكر

شهد : هفرح اسر اذاي هعمله جو رومانسي ذي بتوع السيما واعمله اكله بيحبها


وفي بيت عيله الغماري

يصل اسر ورائد ورحيم ويستقبلهم حمدي الغماري

حمدي : يا اهلا وسهلا ولاد النجعاوي منورين

اسر : بنورك

حمدي : اتفضلوا اجعدوا

يجلس الجميع

حمدي: خير ايه اسباب الزيارة

اسر: من غير لف ودوران احنا لينا عندك عروسه

حمدي : عروسه

اسر: ايه بتك جاي اطلب يدها لرحيم

حمدي : بتجول ايه

رحيم : اني طالب يد بتك

حمدي : بس اني ناوي

اسر : ناوي علي ايه احنا عايزين نناسبك شوف البلد هتجول عنك ايه

حمدي: عارف بس مش متعود اجوز بناتي بره

اسر : واختنا جيلكم غير انك مش هتناسب اي حد وانته عارف احنا مين

حمدي بتفكير: موافج ومفيش خطوبه كتب كتاب عالطول

رحيم : اتفجنا

حمدي: نجرا الفاتحه


وعند منه

كانت تفكر بما ستفعله وتمسك بورقه وترسم

منه : رائد صايع وبيشرب سجاير وخمرة هتصرف وياها اذاي بس هو حنين بس لازم اسيطر عليه بس اذاي

لتسمع منه صوت الزغاريط وتنزل

نسمه : مبروك يا ولدي

رحيم : الله يبارك فيكي يا امه

اسر : بكرة هيبجا الفرح وكتب الكتاب رحيم علي ايه ومنه علي رائد

منه بخضه : بكرة

اسر : ايوة  وكل حاجه هتجهز

حلو عني بجا اني طالع محدش ينادي

فتحيه : يا ولدي

اسر : ملحجتش اطلع عايزه ايه امه

فتحيه : شهد خرجت

اسر بغضب: نعم خرجت راحت فين

فتحيه : جالت هتشتري حاجات وتيجي وخليت اتنين غفره يروحه معاها

يرن اسر عليها ولا تجيب ليجدها تتدخل وهي تبتسم

اسر بغضب: متجوزه خروف مش تجولي

شهد : ما اني اخد اذن مرت عمي

اسر بصوت عالي: بس انتي مرتي اني

شهد بخوف : مش هتكرر تاني وعد

اسر : مش هتجدري اصلا تكرريها

بس خرجتي ليه

تفتح شهد الكيسه وتخرج منها قميص والكيس الاخر كوتشي ابيض

شهد بخجل : مجدرتش اجيب غير دول

اسر بذهول : دول ليا اني

شهد : ايوة عجبوني فجبتهم عجبوك

اسر: جوي بس في خاطره مكنش معاها فلوس جابت حجهم منين

شهد : فاهمه عجلك اني مختش حاجه من حد اني كنت محوشه فجلت اجبلك حاجه ذي ما بتجبلي

يمسك اسر يدها ويقبله

اسر: انتي احلي حاجه عندي واسف اني اتعصبت عليكي

شهد بخجل : اسر بتعمل ايه

اسر: انتي فرحتيني جوي جوي


وعند حاتم ونهال

حاتم : بتعملي ايه

نهال : بشوف طجم حلو لفرح بكره

حاتم : انتي حلوة لوحدك

نهال : ده حلو صح

حاتم : ضيق

نهال: وده

حاتم: ضيق

نهال : وده

حاتم : ضيق

نهال : انته علجت ولا ايه

حاتم : البسي عبايه سودة واسعه

نهال : اني راحه فرح ولا ميت

حاتم :_ مش هتسحمل حد يشوف حلوتك دي والهدوم بتأكل منك حته

نهال : حتومتي اني اكده مش هعرف اخرج خالص

حاتم : احسن

نهال: طيب تجبل اجولك مترحش ومتعملش ذي ما انته بتعمل معايا اكده

حاتم :له اني الراجل

نهال : بس كده انته حبسني

حاتم : دا اني اكده مدلعك

نهال : دلع بهو باين


اما ايه فكانت سعيده جدا وبتصلي رحمه

ايه : الحمد لله شكرا يا ربي

ايه بحزن :بس هو جواز موقت ذي ما جولنا بس اني حبيته


وفي صباح يوم جديد

تقام الذبائح والتجهيزات علي اعلي مستوي

وفي المساء اتكتب الكتاب وعمله الفرح وكل واحد راح بيته

اما رائد كان يشرب ليصعد الي منه وهو سكران ويقفل الباب وراها

تنهض منه مكانه بعد اما تشوفه

منه  بعصبيه ممزوجه بالخوف: انته سكران بدل ما تصلي

رائد وهو يتميل : يخرب بيت حلوتك يا اوزعه ولسانك

منه : اوزعه في عينك اغسل وشك وفوج

يجذبها من ذراعها

رائد _: انتي حلوة جوي ليه

منه بغضب: سيب دراعي احسنلك

رائد :ههه النهارده دخلتنا يا صغيره

منه : لسه دماغ شغال اهو يعني مش سكران طينه

رائد : له فايج عشانك يا جمر

ليقترب منها وتتقابل انفاسهم لكنه تبعده

منه بقرف: ريحه الخمرة تجرف

رائد :_ بجولك ايه متبوظيش الدماغ الي عمله

حطت ايده في وسطها ورفعت حاجبها

منه : ممنوع تجربلي ومش هسمح انك تلمسني غير لما تبطل خمرة وسجاير ولو مش عجبك اكده الباب يفوت جمل روح للي كنت معاهم

معنديش مشكله

رائد بذهول ثم عصبيه: نعم يا روح امك

منه : ذي ما سمعت اني عندي حساسيه من الدخان والريحه دي ومتجولش روح امك عشان اني مغلطش فيك

رائد بغضب: انتي عارفه لو مدخلتيش لبستي جميص وجيتي اني هجتلك

منه  بتحدي: متجدرش يا روحي

اني هصلي وانام وخلي الخمرة والرجصات ينفعوك اما انا مش ذيهم

يتبع؟

تعليقات

التنقل السريع