القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امبراطور الصعيد الفصل السادس عشر

رواية امبراطور الصعيد


دار المجد للقصص والروايات 

 الحلقه السادسه عشر

#امبراطور الصعيد


اسر : مبروك انتي حامل مني


هبت واقفه من الخضه ولم تستوعب كلامه

شهد : انته مجنون ولا ايه

اسر بحده : اتلمي عشان متعصبش عليكي

شهد بغضب: حامل منك اذاي انته اهبل ولا ايه ولا انته٠

اسر: ايوة

شهد ببكاء : يعني اني مش بت بنوت وانته اغتصبتني لتضربه علي صدره حيوان سافل حجير

ليمسك بيدها

اسر بحده : كله كان بمزاجك ومجبرتش غصب عنك

شهد : انته تقصد اني منحله ذيك سلمتك نفسي

اسر بغضب: فوجي بجا وافتكري انتي مرتي انتي مدام اسر النجعاوي

شهد بصدمه: مرتك

اسر: ايوة ولو مش مصدجه شوفي يخرج لها اسر صور دي صور فرحنا ودي صور شرم

كانت ترا الصور وتبكي

اسر بغموض : انتي مرتي وامك مش ميته ولا حاجه امك هي السبب انك مش فاكرة حاجه

شهد بصدمه : امي عايشه وهي السبب

ليغما عليها ليحملها الي السرير ويتصل بالدكتورة ليحضرها لينظر لها وهي فاقده الوعي

اسر : جات في وجته الصدمه دي وهتفتكري يعني هتفتكري عشان الفرواله وحشتني جوي


وفي الصباح

ترتدي نهال فستان رصاصي

حاتم : صباح الجمال لبسه اكده ليه

نهال: هروح الجامعه

حاتم : اه بس غيري الفستان ده

نهال : ليه

حاتم : مبحبش اللون ده وضيج

نهال : دا واسع

حاتم بحده : له ضيج

نهال : طب هلبس الاحمر ده

ينهض حاتم من علي السرير

حاتم بغضب: تلبسي ايه عشان اجتلك

نهال باستغراب: ليه

حاتم : عشان بتبجي حلوة بالاحمر ومحدش يشوف جمالك غيري

نهال 😅: دا فستان مش الجميص اياه

يمسك حاتم من خصرها ما تلبسي الجميص ايه وبلاش جامعه النهارده

نهال: استغفر الله صباح الرزيله وجله الادب

حاتم : عشان خاطر حتومتك

تضع نهال يدها علي كتف حاتم وكان شعرها مفرود ترجعه للخلف وتبتسم ابتسامه ساحره ليقرب حاتم وجهه من وجهها حته تقابلت انفاسهم لكنها ابتعدت

نهال بمكر: له مش هديك😛

حاتم : فجريه ده وجته

نهال مدعيه ببرائه: الجامعه هتأخر مش هينفع

حاتم بضيق : كملي لبسك وروحي يا ختي

نهال: اختك ودلوجتي كنت عايز رزيله😚😚

حاتم :وهأخدها برده يحرج الجامعه

نهال وهي تبتعد : : متبجاش مجنون يا حتومتي الجامعه مستجبلي الدراسي يا حتومتي

ليمسكها من ذراعها

حاتم : تعالي بجا مستجبل ايه يا فاشله انتي

لتضحك نهال بصوت عالي

حاتم : يخرب بيت ضحتك

ليجلس وتجلس فوق ركبه

نهال بخبث : انته جليل الادب جوي

حاتم : انتي الي عملتي فيه اكده تعالي بجا

لتضع اصبع يدها علي شفتاها

نهال : له مش هتأخد برده

حاتم بخبث : اكده طيب

ليقلبه علي السرير ويشبك ايده في ايدها

حاتم بخبث: وهتمنعيني اذاي دلوجتي

تعض علي شفتاها بخجل

حاتم : يخرب بيت الحركه دي بتغريني جوي

نهال  في خاطرها سافل يخرب بيتك مكنتش اكده

ليهجم عليها بقبله  ويغلق الستار علي الكلام الغير مباح


وعند ميراث وفارس

كانت ميراث تكوي ملابس فارس

ميراث: يعني رائد الي جالك انه كان باعت الرساله التهديد

فارس: ايوة واعتذر

ميراث : الحمد لله ان الامور اتصالحت

فارس : الحمد لله خلصتي ولا لسه

ميراث: خلصت

فارس: اني عندي ليكي مفأجاه

ميراث: ايه هي

فارس: هأخدك معايا مصر اسر كلفني بالمشروع الجديد ايه رأيك نغير جو

ميراث بفرح : بجد معنديش مانع معاكي لاخر العمر

يقبل فارس يدها

فارس: ربنا يخاليكي ليا يا جلبي

ميراث: ويخاليك ليا يا روحي

وعند رحيم كان يفكر بما قالته ايه

رحيم  في خاطره يعني ايه اخت رائد  من امه التانيه وبنت خاله شهد يعني  هي البت الي كانوا عايزين يجوزهولي

نسمه ؛مالك يا ولدي

رحيم: مفيش بفكر شويا

نسمه : خير

رحيم : خير ان شاء الله


وعند اسر وشهد

تستيقظ شهد وتجد اسر نائم بجانبها لتنظر اليه

شهد في خاطرها ظلمتك كتير جوي وعذبتك واتحملتني ليه يا اسر متخلتش عني بعد الي عملته فيك

ليتستيقظ اسر ويجدها تنظر اليه ويفهم ان ذاكرتها قد عادت عندما راء الكسره في عيناها

اسر بابتسامه : صباح الخير

شهد بهدوء: صباح النور

اسر: حاسه بحاجه تعبانه وله  حاجه الدكتورة جات ادتك حجنه نمتي

شهد بحزن : كتر خيرك

يداعب اسر شعرها

اسر بابتسامه : مش واخد علي الهدوء ده يا مجنونه

شهد : ذي ما جولت مجنونه ومستحجش الي عملته عشاني

اسر : متجوليش اكده اني اعمل اي حاجه عشانك.

شهد بحزن : ومستحجش حاجه اني عب كبير

اسر : له انتي احلي حاجه في حياتي

شهد  بعصبيه: بطل كدب بجا اني عارفه اني صعبانه عليك مش لدرجه انك تكدب علي نفسك

اسر: اهدي الاول واسمعي

شهد ببكاء : اسمع ايه يا رتني كنت فضلت ناسيه او مت مع ابوي

اسر بغضب: اكتمي بجا انتي مبتفهميش ولا متخلفه انتي لما بتجولي اكده بتجطع من جوايا

شهد بعصبيه : ليه بتتجطع انته لو كنت مكاني كنت هتعرف وجعي بس انته مش حاسس بي اني دلوجتي  اني لتنهر باكيه خسرت خسرت الي كنت بتخيله اني هشوف امي وتأخدني معه وطبط عليا ذي كل الامهات وايه كمان الي كنت بكره هو الي طلع واجف جمبي اني كنتي بكرهك عشان امي  بس دلوجتي طلعت غلطانه ليه يا اسر مجولتش من زمان ليه كنت بتخليني ادوس علي جلبي ميت مرة ليه كنت هتوجع بس مكنتش هعيش العذاب الي كنت عايشه وجته ودلوجتي عذاب اني كنت بحبك جوي وبجنع نفسي اكرهك عشان بعتني عن امي ايوة حبيتك حبيتك لما كنت بتأكلني بايدك واحس معاك بالامان حبيتك لما  كنت اول واحد يفكر فيا ويجبلي شال  ادف ولما كنت بجولك علي حاجه وتجيبهالي كنت بين نار عجلي بيجولي اكرهك وجلبي بيجولي بتحبيه كنت بتعذب جوي ودلوجتي اني مكسورة اذاي هحط عيني في عين امك وجدي وعينك انته كمان. كنت بحاول اكرهكم كلكم بس مجدرتش

والفلوس الي صرفتها عليا من وانا عندي ٦سنين هردهالك اذاي دول كتير جوي علمتني ووكلتني وجيبتلي احلي لبس مكنتش بتحرمني من حاجه بس اني كنت بردها بالعداوه

كان اسر مذهول من كلامها وانها احبته نعم تحبه تلك المجنونه التي يعشقها تبادله نفس الشعور

لتقترب منه وهي تبكي لتضربه بيدها الصغيره علي صدرها

شهد : ليه استحملتني كل ده ليه يا

ليمسك بيدها وينظر في عيناها

اسر بصوت عالي: عشان بحبك بعشقك من وانتي صغيره وبحب لسانك وعندك وكل حاجه ميهمنيش حاجه كرهتني ولا حبتيني المهم اني بعشجك وفلوس ايه الي ترديها يا غبيه انتي اني وانتي واحد كل حاجه ليا هي ليكي  اما امك اني هعوضك عنها

وقفت مصدومه من كلامها

شهد : اني

ليخرسها بقبله تعبر عن حبه وشوقه لها ويبتعد عنها ليتلقطوا انفاسهم

اسر وهو يلتقط انفاسه : بحبك واياك اشوفك تعيطي تاني طول ما اني معاكي مش هخليكي تعيطي تاني

شهد : ؟؟؟

اسر: مبترديش ليه

شهد بخجل : عورتلي شفتي

اسر بخبث : متيجي اعالجه 

شهد   : انته بجد بتحبني ومكرهتنيش

اسر: اني عمرك ما كرهك دا اني كل ماده احبك اكتر

شهد بخجل : طب عالجه بجا

اسر بخبث : ايوة بجا هو كان لازم تحملي دلوجتي

شهد بخجل  : سافل

اسر: جدا

تدق فتحيه الباب

فتحيه : ولدي

اسر: هو ده وجته

فتحيه : رائد عايزك تحت

اسر : طيب يا امه هنزله اهو

تضحك شهد عليه

اسر : اضحكي اضحكي طالع نكمل  يا جلبي

يغلق اسر الباب وينزل

شهد : مجنون

وفي الاسفل

ياسين : اهلا بيكي يا ولدي خير

رائد: اني جاي طالب الجرب منك يا حاج

ياسين :جرب مين

رائد : الاوزعه اجصد منه

يضحك اسر اوزعه ومنه شفتها فين

رائد : امبارح عشان اكده انا جيت ادخل البيت من بابه

ياسين : بس مش جولت امبارح مش هتتجوز

رائداني غيرت رأي وفكروا برحتكم اني مش مستعجل

اسر: هجول لرحيم لانها اخوته

رائد : معنديش مشكله

ينظر اسر الي رائد

رائد : في ايه

اسر  : له مفيش هجوله ونرد عليك

يخرج رائد

ياسين : انته عارف ان رحيم مش هيوافج وعارف كمان ان رائد سمعته وحشه

اسر : بس ملاحظتش حاجه يا جدي.

ياسين :  ايه يا ولدي

اسر: هجولك

وفي الطريق كانت منه راجعه للبيت لتشاهد مجموعه من الاطفال  بيتخانقوا سوا وكانت ذاهبه لهم لكنها تفأجا برائد

منه : الغبي ده هناك اما نشوف هيعمل ايه

رائد : ايه يا عيال مالكم اكده

الطفل : اخد الاكل بتاعي

ينظر رائد لطفل الاخر وكانت ملابسه متسخه  ومقطعه ويمسك بالطعام

رائد بحنان  : اديلوا اكله واني هجبلك اكل معايا

الطفل بفرح : بجد

رائد : ايوة بجد تعاله

يأخد رائد الطفل وتتبعه منه دون ان يراها ويحضر له الطعام ويأكل معه

رائد : فين امك

الطفل : ماتت

رائد : انته ذي يعني

الطفل : وانته كمان

رائد : ايوة وكانت طيبه جوي بس ماتت وسبتني لوحدي

الطفل : وابوك كان بيضربك

رائد : ياه بالحزام كمان  وكان بيربطني في الفرس بس اديك شايفني راجل وبعتمد علي نفسي

الطفل : يعني ممكن ابجا ذيك

رائد : له متبجاش ذي ابجا ذي الامبراطور مش ذي

الطفل : ليه

رائد : عشان اني مش كويس

الطفل : له انته طيب جوي وجبتلي اكل

رائد بابتسامه : خد دول معاك اشتري لبس ولو عوزت حاجه جولي اني ماشي

الطفل : حاضر

كانت منه تستمع للكلام لتنزل دموعها لتتذكر عندما اعطته العصير

ليأتي غسان

غسان : دي النتايج بتجولك الدكتورة لازم تتعالج عندك امراض كتير يخرب بيتك

رائد : يا راجل طنش هتعالج اعمل بالعلاج ايه

غسان : هتموت من كتر اهمالك وشربك

رائد : الموت علينا حج هعيش لمين يعني

غسان : انته مش جولت هتتجوز

رائد بسخريه : وفكرك هيوافجوا عليا اني روحت بس عشان اني عايزه واعاند فيها بس هما مش هيوفجوا ومعهم حج

غسان : يا صحبي انته كويس وابن حلال بس حظك الي فجر اني عرفك من زمان جوي وعارف حاجات كتير

رائد :  وعارف ايه يا جرار

غسان :عارف اني مش انته الي جولت لرجاله يضربوا حاتم وجبوها فيك وعارف انك عمرك ما اذيت حد بتهب وترجع علي الفاضي  وكل حاجه بيلصجوها فيك

رائد بغضب: الكلام ده لو حد عرفه هجتلك

غسان : عيب عليك يا صحبي

بس روح اتعالج يا رائد

رائد : ارمي التحاليل دي ويلاها علي الارض نشوف الشغل بله كلام فاضي

غسان : دي صحتك

رائد : هنخلص ونروح الخماره

غسان : يخر ب بيت الخماره يا اخي

يخرج رائد من جيبه سيجارة ويشربه

غسان : صحتك يا اخي حرام عليك نفسك

رائد : وانته مالك انته الي هتموت ولا اني

غسان : خايف عليكي انته ذي اخوي مش ولد عمي بس

رائد بسخريه :  ضحكتني اخوك

اني مليش حد

يرمي رائد التحاليل علي الارض ويرحل هو وغسان وتمسك منه التحاليل

منه : ايه الراجل ده ماله جطعلي جلبي بس لازم اتأكد الاول

تأخد منه التحاليل وتروح عند الدكتورة

الدكتورة: دي تحاليل رائد الغماري

منه : اه هو ماله والتحاليل ده صح

الدكتورة : الكائن ده دماغه ناشفه بطريقه

منه : ليه

الدكتورة : هو كل فتره بيجي يعمل التحاليل ومبيتعالجش ومش بيسمع من حد وحريقه في السجاير وصدره ملتهب غير انه عنده بلوي وفيه اثر جروح علي جسمه كل اما تنشف يقشرها وقال ايه عشان مينساش ده واحد مريض نفسي بيعذب نفسه وحالته النفسيه صفر عايز دكتور نفسي  لو ما اخدش علاج  علي الامراض الي عنده وبطل السجاير والخمارة الي بيشربها هيموت

منه : والحل

الدكتورة: يا اخد العلاج ولازم حد يشجعه من اهله بس تقريبا هو وحدني عشان كده مش بيهتم بنفسه ولا حد بيهتم بصحته

منه : هو حالته وحشه اوي

الدكتورة : واللهي يا منه هو كل فتره بيزيد عن الاول وعلي فكره الكلام الي بنسمعه عنه مش صح انا اول ما جه العياده هنا قولت بلطجي وجي يقتلني ولما اقعد وكلمته عامل ذي العيل الصغير هو صعبان عليا الصراحه لو تعرفي حد يساعده قوليلي وانا اكتبلها علاج يأخدها بس العلاج مش الحل الوحيد

منه : طب ايه احسن من العلاج

الدكتورة : الي ذي ده محتاج حنان لانه فقده محتاج حد يهتم بيه وهو هيتغير هو لسانه سليط بس غلبان تعرفي انه جاب لابني شبسي وشكولاته بيجي هنا عشان يقعد مع ابني الصغير مش يعمل تحاليل وبقا صحبه

ترحل منه وهي تفكر طلعتلي منين يا رائد وايه حكايتك بس انته صعبان عليا جوي

العقل هتتضعفي انتي مش عايزه تتجوزي واحد متعلم ومحترم

القلب ساعديه يا منه وهتأخدي ثواب ويمكن يطلع احسن من الي بتتمنيه

العقل بس هو امي وفلاح غير الخمارة وكمان بتاع رقصات

القلب : بس اكيد بيحاول يخلص من حياته اوقفي جمبه واعرفي فيه ايه

تفيق منه من شرودها علي صوت الغفير

الغفير : ست منه مالك

منه : مفيش

تتدخل منه الي السرايا لتجد رحيم مع ياسين واسر

رحيم : مش موافج عايزني اجوز اختي لواحد ذي ده

اسر : واللهي هو جه وعرض واني جولتلك

رحيم:  وانته عارف الجواب

منه : في ايه

رحيم : مفيش واحد زباله عايز يتجوزك

منه ببكاء: متجولش عنه زباله هو غلبان

رحيم : بتجولي ايه انتي كمان انتي عارفه بنتكلم علي مين

منه بكذب : له  بس متجولش علي حد زباله

ابتسم اسر وفهم انها قد عرفت لتنظر اليه منه

منه في خاطره اسر اكيد يعرف حاجه

ليصعد اسر الي الغرفه وتلحق به منه

شهد: منه تعالي

منه : ممكن اتكلم معاك شويه يا اسر.

اسر  : جولي سمعك

منه : رائد هو ايه حكايته

اسر : بتسألي ليه

منه : عايزه اعرف

اسر: رائد كان معايا في الابتدائي ومكنش اكده كان طيب جوي والي في ايده مش ليه بس كان عالطول بيجي مضروب من  ابوه وساب التعليم واحنا في ٦ابتدائي اني زعلت عليه لانه كان شاطر وسمعت بعد اكده انه بجا بيشتغل في ارض ابوه وروحت مرة عشان اشوفه كان ابوه ربطه في الفرس وهو عنده ١١سنه  بعد اكده سمعت انه بجا بيشرب خمرة واتغير لحد اما بجا ذي ما بنسمع عنه

تنزل دموع منه

منه: يعني ابوه كان بيعذبه

اسر: الي عرفت جولته  ايه جرارك يا منه

منه : مش عارفه

اسر: صعبان عليكي بس مدخليش عواطفك بمستجبلك

منه : اني عايزه اساعده واربيه برده بس رحيم رافض

اسر: سيبك منه المهم انتي

منه : اني موافجه اكسب ثواب حته

اسر: واني هساعدك

شهد  بحزن في خاطره دا الي اسر بيعمله معايا بيكسب فيا ثواب

بس اني عايزه اعوضه علي الي عملته فيه جبل اكده


يتصل اسر برائد ويشغل الاسبيكر

رائد : ايوه معاك

اسر :  تعاله عشان نجرا الفاتحه

رائد بصدمه: وافجت

اسر: ايوة

رائد بفرح : بجد يا اسر

اسر : اه واللهي وافجت

رائد.: اومال كانت بتجول تجتل نفسها ليه

اسر بضحكه : وافجت ربنا يكملكوا بخير

رائد.: انته متأكد انه جبلت بيا

اسر : ايوة

رائد : متأكد

اسر : واللهي وافجت

رائد.: هي البت دي هبله وافجت عليا

اسر : واللهي انته الي اهبل

منه : اسمع يا بتاع انته اني موافجه بس عارف لو زعلتني هغير رأي

رائد بلهفه: اني عمري ما هزعلك يا اوزعه بس متأكده من جرارك جبلنا بيا بجد

منه : ايوه جبلنا

رائد: اومال مجتلتيش نفسك ليه

منه : عشان هموت كافرة بس لو اتجوزتك وجتلتك هدخل السجن بس

رائد بضحكه : يا لهوي عايزه تجتلني

منه : تعملي فرح حلو وكبير وتجبلي فستان

رائد.: حاضر الي عايزها كله يا اوزعه

منه : يا طويل يا اهبل

رائد : اجفلي خشمك يا بت

منه : بت تبتك

رائد : يا اوزعه اما اشوفك

منه : شافك عفريت يجولك انا اخوك يا رائد

رائد : يا هبله

منه : الله يسامحك

رائد : شكرا يا احلي اوزعه

ليغلق الخط في وجهها لتشعر منه بان قلبها يدق بسرعه من كلمته

شهد بخبث: منه يا احلي اوزعه

اما رائد كان سعيد

رائد: هي وافجت عليا بجد اني فرحان يا ناس بس هي هبله وافجت عليا اذاي مش مشكله اهي وافجت يا غسان

غسان : صوتك عالي ليه

رائد بفرح : الاوزعه وافجت عليا

غسان بفرح : بجد الف مبروك

رائد : هعملها احلي فرح

غسان : اكيد واني هنجطك بعجل

ربنا يكمل فرحتك بخير

يشعر رائد بغزه في صدره

رائد : مش وجت الوجع لازم اشتغل عشان الاوزعه واعملها فرح حلو

غسان : هديك الفلوس الي عايزه يا رائد

رائد : له اني محوش مش محتاج حاجه هعمله من تعبي وشغلي

غسان : مش هتجول لابوك اكيد هيفرح عشان هيناسب النجعاوي

رائد : له هيعكنن عليا اني هشتغل ليل نهار عشان اجيب ليه بيت حلو وابعد عن العيله الفجر دي وعشان اعمل المشروع مع اسر

غسان : ربنا يكون في عونك

يعمل رائد في الارض بهمه وينسا الم صدره وفجأه يقع فاقد لوعيه

غسان بخضه : رائد


كانت نائمه  علي صدر حاتم العاري

نهال : ضيعت الكليه

حاتم : احسن

نهال : علي فكرة كده مش هينفع

حاتم : ايه الي مش هينفع

نهال: اني مرحش عايزه انجح وانته هتسجطني

حاتم بخبث: لا واللهي

نهال : واللهي اني زعلانه هات التليفون من جمبك اما كلم حد في جروب الكليه يبعت المحاضرة

حاتم : ايه  الجروب ده

نهال: ده بنات وشباب الكليه عملين جروب بتنزل عليه المحاضرات

حاتم : والجروب الي انتي فيه فيه شباب

نهال : ايوة

حاتم بغضب ويمسكها من ذراعها لتنهض

نهال بخضه : في ايه مالك

حاتم بغضب: تطلعي من الجروب ده امسكي التليفون واطلعي منه

نهال بعند: له  اني مش بعمل حاجه غلط

يصفعها حاتم لتقع علي السرير ويمسكها من شعرها

حاتم بغضب: مفيش حاجه اسمه له ومبتعمليش غلط اذاي يا هانم

نهال بتألم : حاتم سيب شعري

حاتم بغضب وغيره : هجتلك هجتلك انتي سامعه لو كلمتي حد منهم هجتلك ولا اجولك ادي التليفون اهو  ليكسر حاتم الهاتف ومفيش جامعه

نهال ببكاء: انته اتجننت

يمسكها من شعرها باحكام

حاتم بغضب : له فوجي يا بت النجعاوي اني مش عشان مدلعك يعني هسكتلك لما تغلطي فيا دنا اكسر رجبتك

نهال بوجع : اوعا ايدك بجا  اني مش هجعد وياك ولا ثانيه بعد اكده

حاتم بسخريه : اومال هتروحي فين

نهال : هرجع بيتي

حاتم بسخريه : دا لو عرفتي تطلعي من الاوضه اصلا انتي مش هتخرجي من اهنه غير علي جبرك بس اما بيت اهلك تنسيه

نهال : هجوب لاسر

حاتم :_جولي مش خايف لاني علي حج اني مش عيل اما مرتي تكلم واحد غيري ولو اخوكي مرته عملت اكده كان عمل ذي احمدي ربنا اني مش دفنك دلوجتي

نهال بوجع : حاتم  الغيره مسيطره عليك سيب شعري هتجلعه اني معملتش حاجه

حاتم بغضب: بس كنتي هتعملي يا اني يا انتي يا بت النجعاوي هربيكي من الاول

الحلقه الجايه بعنوان الغيره المجنونه


تعليقات

التنقل السريع