القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امبراطور الصعيد الفصل السابع

رواية امبراطور الصعيد الفصل السابع


 رواية امبراطور الصعيد

 الفصل السابع

الحلقه السابعه
#امبراطور الصعيد

نهض اسر من مكانه
اسر: خير يا امه
فتحيه : هيجي منين الخير
اسر باستغراب: ليه
توجه فتحيه نظرها الي شهد
فتحيه : بتعملي ايه اهنه
شهد بتوتر: كنت٠٠
اسر: بتتحدت شوي فيها حاجه
فتحيه : اني بكلم شهد مش انته يا اسر
اسر : واني جاوبتك ذي ما بتسأليها تسأليني
فتحيه  : عال جوي بجيت محامي ليها
اسر: محامي مش محامي فيها ايه لما نتحدت شويه
فتحيه بعصبيه : فيها ان لسه الفرح متعملش ول الناس تعرف انه مرتك افرض واحده من الخدم شافتكوا دلوجتي وجالت للناس الناس تجول ايه علينا
اسر : الي يشوف يشوف مرتي
فتحيه : اما الفرح يتعمل ابجا اشبع منها بس مدام لسه الفرح ميصحش
تبجوا لوحدكم
شهد : معاكي حج يا مرت عمي
ينظر اسر لشهد بغيظ
اسر: كسر حجك يا شهد

وفي الصباح كانت التجهيزات تجرا علي اعلي مستوي
نسمه : من بدري اكده يا عمي لسه كتب الكتاب بكرة
ياسين بفرح : بدري ايه كتب الكتاب بكرة وبعده  الفرح  وانا عايز البلد كلها تحلف بفرح بت ابني محمد وده فرح الكل جواز اسر وفارس ونهال وشهد
نسمه: معك حج يا عمي
ياسين : فارس يا ولدي
فارس: نعم يا جدي
ياسين : عايز الدبيح من النهارده لحد اما الفرح يخلص الي ياكل مرة تأكله تاني وتوزع علي الغلابه لازم الكل ينبسط ويعرفوا ان دي فرحه عيله النجعاوي
فارس: حاضر يا جدي كل هيكون ذي ما انته عايز
ياسين  : وياريت تخلي الطباخ يعمل كل الاكل والحلويات ويفرج علي الكل
فارس بابتسامه: حاضر
فتحيه : وانتي يا نسمه انتي واجفه عندك ليه تعالي عشان نجهز الحاجه
نسمه : حاضر
تدخل فتحيه وتحمل معه صندوق لغرفه شهد
شهد: مرت عمي
فتحيه : خدي ده
شهد: ايه ده
فتحيه : دي سلسله حماتي كانت مديهالي واني هديهالك
تنظر شهد لصندوق وتخرج السلسله
شهد باستغراب: دي تقيله اوي
فتحيه : ايوة دي تلبسيها الليله عشان واحنا قعدين مع الحريم اعرفك عليهم ميجلوش نقصك حاجه البسي دهبك ودي
شهد: حاضر
فتحيه : حضرلك الخير يا جلبي ربنا يسعدكم كلكم
تخرج فتحيه وتترك شهد بمفردها
شهد بحيرة وخوف: خلاص ادبست في اسر يا ترا هكون وياه اذاي انا بخاف منه
وفي الليل
يتجهز الجميع ويحضر حاتم والماذون وكانت الغفر تحيط بالسرايا من كل جانب لكي لا يفسد احد الفرحه
ويكتب الكتاب اسر علي شهد وفارس علي ميراث وحاتم علي نهال
وتملئ صوت الزرغايظ السرايا ومع كل زغروطه كان قلب شهد ينقبض
فتحيه  بفرح: مبروك يا بتي
شهد : الله يبارك فيكي يا مرت عمي
كانت نهال تحاول رؤيت حاتم دون معرفه احد لكن لما تتمكن من رؤيته
نهال: اظهر بجا
اسر: نهال اتلمي
نهال بخوف: اسر
اسر: مستعجله علي ايه بكرة تشوفيه
نهال بتوتر: اني
اسر بابتسامه : مبروك يا جلب اخوكي
نهال  : ومبروك ليك انته كمان عايز تشوفها هي جمر دلوقتي
اسر: بتتكلمي عن مين
نهال بخبث: حبيبه اخوي الكبير شهد بص علي الشمال هتلاقيها جعده في النص
ينظر اسر ليجدها ترتدي فستان اسود وترتدي السيغه كما يفعل الباقين وينظر الي وجهها الطفولي ويتفحص ملامحها وينظر الي ابتسامتها وشفتاها التي يتمن ان يتذوقها لتلاحظ هي نظراته
شهد في خاطرها : بتراقبني طيب
شهد : مرت عمي
فتحيه : نعم يا شهد
شهد: بصي هناك مين واجف
فتحيه : وبعديها معاك
تقترب فتحيه من الشباك وتغلقه
اسر: ماشي يا شهد فاضل علي الحلوة دجه

وفي الصباح انه اليوم المنتظر
كان الجميع يعمل بكل طاقته ولا احد يرتاح فهو اكبر حفل زفاف سيقام في الصعيد
كانت الفتيات تتجهز وحضرت واحده تزينهم
الكوافيره: نبدا بنهال الاول
نهال : طيب
شهد : طيب هروح اجيب حاجه واجي
تدخل فتحيه ومعه الخدم
شهد : ايه ده يا مرت عمي
فتحيه : وكل لازم تأكلوا جبل اما تتجهزوا عشان اليوم طويل عليكم
نهال: مليش نفس يا امه
فتحيه : لازم تأكلي يا حبيبتي عشان تجدري تصلبي طولك
نسمه : ايوة اليوم طويل امسكي يا شهد كلي دي
شهد : مليش نفس
نسمه : مينفعش لازم تأكلوا
فتحيه : يلا يا بنات بسم الله دني الي عامله الاكل بيدي
نسمه : ايوة مرت عمك مخلتش حد يلمس الاكل بتاعكم وهي الي هتعمل الاكل بتاع العرسان
فتحيه : ايوة افرضي حد حاجه عشان يإذيهم هاتي الي اتدهولك
نسمه : خدي
ترش فتحيه ملح علي شهد ونهال
نهال : ايه دي
فتحيه : ملح عشان لو حد حسدكم يبعد الحسد
نسمه : هروح اسيقك اوضه العرسان
فتحيه: له انتي سيقي اوضه فارس وانا هسيق اوضه اسر
نسمه : حاضر
تدخل فتحيه لتجد اسر يجهز نفسه
فتحيه : خلصت
اسر : ايوة
فتحيه : انا هسيق الاوضه واجفلها ومحدش يدخلها غريب
اسر: اه فهمت
فتحيه : هديك المفتاح لما خلص
اسر: اعملي الي تعمليه

وفي الليل
حاتم : هتوحشيني جوي يا جلب اخوكي
ميراث بدموع: وانته كمان يا خوي
حاتم : متخفيش اني حدك دايما
ميراث: عارفه
حاتم : عايزك تكسبي حب الكل هناك وخلي بالك من جوزك ولو حك زعلك جوليلي
ميراث: حاضر يا خوي
حاتم : بس انتي جمر بالفستان ربنا يتمم فرحتك علي خير
ميراث: وانته كمان يا خوي

وفي السرايا
تجهزت الفتاتان وارتدت الفساتين
وكانت شهد جسدها يرتجف
نسمه : متخفيش يا بتي
فتحيه : اقروا ايه الكرسي جبل اما تتطلعوا
نهال : حاضر
سميره : الحج تحت بينادي
فتحيه : طيب
تنزل الفتاتان وتقبلن يد جدهم
ياسين : ربنا يكملكوا بخير يا حبايب جدكم
وبعد فتره ينتهي الزفاف وتذهب كل واحده مع زوجها
وفي غرفه فارس
فارس : نصلي الاول
ميراث بخجل : ايوة
وعند حاتم
كانت تلك اول مرة يرا فيها نهال
حاتم : انتي نهال
نهال : لا خيال نهال هو اني لو مكنتش نهال كنت هجعد اهنه
حاتم : لسانك متبري منك يا بت النجعاوي
نهال : اني لساني متبري مني دا اني جطه
حاتم بسخريه : جطه بهو باين  يلا نصلي وندعي ربنا يجمع مبنا علي خير
نهال : ان شاء الله
وعند اسر وشهد
حمل شهد الي الغرفه وانزلها واغلق الباب وحاوطت يده خصرها
اسر: بجينا لوحدنا
شهد بخوف : هنصلي
اسر: ايوة نصلي الاول
يصلي الاثنان
اسر: صلينا يلا بجا
شهد بتوتر: هغير
اسر: مستنيكي
تذهب شهد الي الحمام وترتدي عباه سوداء وتخرج
اسر بخضه : في ايه
شهد :ايه
اسر: انتي راحه معزة ولا ايه
شهد : له بس اني لسه مش مستعده
اسر : نعم
شهد بخوف : ذي ما سمعت مش مستعده
اسر بحده _: لحد امته
شهد : مش عارفه
اسر: والصبح لما يجي جدك هجوله اصل هي مستعده
شهد بتوتر: بهو
اسر  بحنان: متخفيش مني بس لازم النهرده انتي عارفه امي وجدك  ادخلي البسي حاجه عدله
شهد بخوف : طيب
تدخل شهد الي الحمام وترتدي قميص ابيض شفاف وتترك العنان لشعرها وكان جسدها يرتجف من للخوف لتخرج امامه ويحملها  لتصبح زوجه الامبراطور شرعا وقانونا
وفي الصباح
يستيقظ قبلها ليلعب في خصلات شعرها ويقبلها من جبيناها
اسر بابتسامه : صبحيه امباركه يا احلي عروسه
شهد   ببرود: صباح النور
تنهض شهد وتدخل الي الحمام وتبكي بحرقه
شهد في خاطرها :سلمتي نفسك ليه عشان محدش يجول حاجه عنك
لتشغل الدوش وينزل الماء علي جسدها وهي تبكي وتحاول محو اثر لمساته
وارتدت عبأه ملونه وخرجت وكانت عيناها ورمه من البكاء
اسر: مالك
شهد : بتسأل ليه مش اخدت الي عايزه واتاكدت ملكش صالح بيا بجا
اسر : اذاي يعني
شهد : من النهرده مرتك بس جدام الناس لما ندخل اهنه تنسا الي حصل بينا يتكرر سلمتك نفسي عشان تتأكد وتسكت امك وجدي
اما انك تعملني كمرتك تاني تنسا
نظر اليه بعيون مشتعله وقبض علي يده بقوه وجز علي اسنانه بغضب
اسر: انتي مجنونه صح
ابتعدت حته اصدمت بالجدار حته اقترب واسند يده الي الحائط وهي في الوسط
بلعت ريقها وكان العرق يتصبب من جبيناها.
اسر بسخريه : انتي طلعه في العبايه دي مزه عن امبارح الكلام الي جولته ده ولا اكني سمعته فاهمه بطلي هبل شويه واعجلي
شهد بخوف: انته
يدق الباب ويسمع اسر صوت فتحيه والجد
اسر بخبث: احنا لسه هنبدا لعبه القط والفأر بينا متفكريش اني هخلي كلامك يمشي عليا يا جلبي
شهد : وانته متفكرش اني هسكتلك اني مش ضعيفه
اسر بغرور : بس مش علي الامبراطور
شهد : له عليك
اسر  : له انتي لسه متعرفيش وجعتي مع مين هخلي ايامك الجايه تعرفك انك ملك امبراطور الصعيد
ومن هنا تبدأ قصه امبراطور الصعيد
توقعاتكم


تعليقات

التنقل السريع