القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امبراطور الصعيد الفصل السادس

 

دار المجد للقصص والروايات رواية امبراطور الصعيد الفصل السادس

دار المجد للقصص والروايات

 رواية امبراطور الصعيد

 الفصل السادس

الحلقه السادسه
#امبراطور الصعيد

اسر: وايه رأيك بجا اننا متجوزين
شهد بصدمه : بتجول ايه
اسر: اتجوزتك واخدت الوصيه عليكي من جدك من زمان جوي جوي
شهد بصدمه : انته بتجول الحج
يخرج اسر ورقه من جيبه
اسر:  شوفي بعينك انتي مرتي
الي هعمله هو هعلن  الجوازه بس
شهد بصدمه : ليه يا جدي عملت اكده عشان اكده٠٠
اسر: عشان اكده انا الي ربيتك علي  يدي وكل حاجه تخصك كنت اشوفه الاول فهمتي يا محروسه
ياسين : ايه الي بيحوصل اهنه
اسر: بجولها الحجيجه
ياسين  بعصبيه: هو ده كان اتفجنا يا اسر
اسر: هي الي عصبتني والنهرده او بكرة هتعرف
شهد : يعني الي جاله حقيقي
ياسين : ايوة يا بتي عشان هو الي هيحميكي ويحافظ عليكي
كتمت شهد دموعها
شهد : ماشي انا بجيت سلعه ليكم  وانته يا جدي انته الي بعتني ليه يعني ملكش حج عليا بعد اكده لانك انته الي بعتني
ياسين: يا بتي انا عملت اكده عشان مصلحتك بس
شهد ببكاء: متكملش يا جدي عشان انتوا كلكوا كدابين انتوا الي بعتوا امي عني
اسر: هنكتب الكتاب جدام الكل بعد بكرة
شهد : اعمل الي تعمله مني سلعه عندك

يصعد اسر لغرفته وكان يغلي
اسر : مفكرني عايز اجبرك علي حاجه له يا شهد انا عايز احميكي بس  بتحمل عندك ولسانك عشان احميكي انتي معندكيش حد غيري لازم تبجي حدي عشان احميكي واحافظ عليكي
يرن هاتف اسر
اسر: عملت ايه
&&:قبضنا عليه ودفعنا مصاريف العمليه
اسر: طيب عايزك تدور علي حاجه

وفي القسم
رائد الخماري بغضب: اني تجبضوا عليا
الضابط : انته ذيك ذي اي حد بهو مش تضرب خلق الله ونسيبك
رائد :  اكيد ابن النجعاوي الي ادخل
الضابط : انته تخرس خالص خدوه علي السجن لحد اما نشوف هنعمل ايه
رائد : ماشي يا اسر اما وريتك

وفي غرفه شهد كانت تبكي بحرقه
شهد ببكاء: ليه يا ربي اكده ابويا مات وامي مش معايا وحته جوزي يبجا مش الي بتمناه وبكره ليه انا عملت ايه في دنيتي
نسمه بحنان : اهدي يا بتي متزعليش محدش عارفه ربنا شيلك ايه
رحيم : خدي يا شهد دي تذاكر لو عايزة تروحي مصر
نسمه : انته عايز اسر يجتلها ويجتلك
رحيم : اني مش غلطان يا امه هو الي بيغلط  ولازم حد يوجفه عند حده دا ممكن يجتلها لو عصبته
نسمه : صحيح اسر شديد شويه بس عمره ما هيأذيها يا ولدي الي ربه  علي يده عمره ما يأذي انا معاك ان طريجته غلط بس اسر مبيعملش اكده غير لما يكون وراه حاجه
رحيم : وايه الحاجه الي تخلي واحد يتجوز واحده غصب
نسمه : معرفش ايه الي في دماغ اسر بس انته مكنتش اهنه لما مرت عمك كانت بتزعج مع شهد ويجف مع شهد دايما مكنتش اهنه لما كانت شهد بتفضل من غير وكل ويأكله بيده مكنتش اهنه لما كان الكل بيسم بدناها وهو يزعج وياهم يا ولدي هو الي رباها فمستحيل يأذيها
رحيم : بدفعي عنه ليه يا امه
نسمه : عشان انا بحترمه وعارفه انه بينصر الغلابه دايما فمستحيل يأذي حته من لحمه فكر شويه يا رحيم
شهد: وهو لما بعدني عن امي مكنش بيأذني
نسمه : بصي يا شهد لو امك كانت رايدكي يا بتي كانت جت مرة تانيه وهي عارفه ان جدك جلبه طيب وليه متبصيش من الموضوع بطريجه تانيه وتحاولي تعرفي ليه عمل اكده
شهد: وكيف اكده
نسمه : جربي منه اكسبيه وهو هيجولك كل حاجه الراجل ذي العيل يا شهد وهو هيصرحك اكيد بس لو جدرتي تكسبيه
رحيم : مفكرة اسر طيب يا امه هو مش اكده خالص خدي يا شهد التذاكر
تنظر شهد الي التذاكر وتفكر في كلام نسمه
نسمه : مين الي كان بيجف حدك رغم عصبيته مش كان هو معجول بعد اما كبرك وعلمك وراعاكي هو جدك تردي الجميل اكده مين اخد تار ابوكي مش هو مين كان بيأكلك بايده رغم شغله مش كان هو  مين اول واحد جبلك الشال عشان تدافي مش كان هو اكده هتردي جميله عارفه انه بعدك عن امك بس حاولي تعرفي الحجيجه مش كل الي بنشوفه بيبجا الحجيجه فكري
متظلميش حد من غير ما تتأكدي
رحيم : خدي يا شهد
تمسك شهد التذاكر وتقطعهم
شهد : له لو هربت المرة دي هبوظ اسم عيلتي ومرداش ان حد يجول علي ابوي الله يرحمه حاجه وعايزة اعرف ليه جدي واسر طردوا امي نسمه : عين العجل يا بتي واني حدك دايما

وفي غرفه نهال
كانت تفكر كيف ستتصرف مع حاتم
نهال: حاتم الابنودي انته شخصيتك اذاي شرير ولا طيب عصبي ولا هادي مجنون ولا عاجل
بس مبين مجنون يا ترا هحبك ولا له وهجدر ابعد الحجد الي في جلبك ولا انته الي هتخليني احجد عليك بس بس مبين انك بتحب اختك يا ترا هتحبني ولا له

وعند فارس كان يكلم اسر
فارس: انا شفت ميراث مرة بس مبين حلوة بس اني عايز اعرف شخصيته ان كانت حلوة ولا له اني مبهتمش بالشكل
اسر: الي سال جال انها هاديه ومحترمه جدا وكويسه مبروك يا فارس
فارس: الله يبارك فيك يا خوي انا متأكد من جرارك عشان اكده وافجت
اسر : ربنا يتمم بخير
فارس: مالك يا خوي
اسر : مفيش
فارس: له مش هتخبي عليا اني حفظك
اسر: صدجني مفيش
فارس: هتفضل تكتم في نفسك اكده علي طول
اسر: يعني هعمل ايه
فارس: عايز اسألك سؤال
اسر: جول
فارس: انته ليه بجيت الامبراطور
اسر: عشان اساعد الناس ومحدش يتظلم
فارس: حته لو علي حساب حياتك الشخصيه
اسر: تجصد ايه
فارس: انته فاهم جصدي كويس
ينهض اسر من مكانه
اسر: غير الموضوع
فارس: هتفضل شايل الحمل ده لامته ومش هتفضفض معي حته
اسر: انته عارف اني مبحكيش لحد حاجه اني كده بخير
فارس: مش نفسك تجوله علي كل حاجه
اسر بسخريه : وهي هتسمعني
فارس: ليه لا
اسر: عشان هي عنيدة ورأسها ناشفه
فارس بابتسامه : تربيتك بجا
اسر : تعرف يا فارس اني لما بتعصبني بكون عايز اجطع رجبتها واكسر دماغها بس مبرداش لما مديت ايدي عليها النهرده كنت اتمن اني اجطع ايدي جبل اما تضربه بس هي كانت عايز تنتحر
فارس: وهي الوحيده الي بتسيبها تكلمك بالطريجه دي اني دايما باستغراب منك لما بشوفك سكتلها اكده
اسر: عشان مش عايز اذيها رغم اني اجدر اكتمه ومخلهاش تفتح بجها واصل
فارس بضحكه : بتحب كلامها
اسر بابتسامه ساحرة: كتير جوي
فارس: وبتحب تشوفها بتضحك وتعاندك
اسر: جوي جوي
فارس: وبتحبها جوي جوي جوي
يسكت اسر ولا يجيب
فارس: بجول الحج انته عارفني
اسر : بحبها جوي جوي جوي جوي وبخاف عليها من الهوا الطاير  وعايزها حدي دايما بس اعمل ايه في لسانه ورأسها الناشف
فارس بضحكه : وهتتعامل اذاي
اسر: واللهي معرف لسانها ده بيعجبني ويعصبني في نفس الوجت
فارس: الامبراطور العاشج
اسر: له مش هبين حبي استحاله
فارس: ليه
اسر: انته عارف اني ليا اعداء كتير استحاله ادخلها في المواضيع اني هعملها جدام الكل ذي كل مرة بالعصبيه والاجبار كاني بكرهها بس عشان الكل يتأكد انها مش نجطه ضعفي
فارس: بس اكده صعب عليك وهي مستحيل تحبك اكده
اسر: عنها محبتني افضل في نظرها الامبراطور بس هي تفضل بخير لحد اما خلص الي في بالي
فارس:  وايه الي بالك

وعند حاتم الابنودي
حاتم : بتجول ايه
راجي: سجن رائد
حاتم بفرح : كويس اكده تمام
راجي: بس هما عيله الخماري هيسكتوا
حاتم : يولعوا بجاز اني مش هسيب حد يإذي اختي حده لو حطيت ايدي في ايد عيله النجعاوي بس عايزك ترجب القسم وعيله الخماري كويس لحد اما الفرح يخلص علي خير
راجي: حاضر

كان اسر في غرفته يراجع اوراق المصنع
ليسمع صوت علي الباب ليفتح الباب
اسر باستغراب :شهد ايه الي مصحيكي لحد دلوجتي
شهد بخبث: ممكن ادخل يا جوزي
اسر بحده : ادعدلي
تدلف شهد من تحت ذراعها
اسر باستغراب: مالك واخده حبوب شجاعه
تجلس شهد علي الكرسي الذي كان يجلس عليه
شهد : مش حلو الكرسي ده
اسر: عايزة ايه  جايه في نص الليل ليه
شهد : هو انته مش جوزي يعني عادي وبعدين جيه اشوف الاوضه الي هبجا فيه
اسر: شوفي الي عايزها واطلعي عايز اخلص شغلي وجومي مكاني
شهد بدلع : تو تو
اسر بخبث : ليه الدلع ده طيب ده حته لسه الفرح محصلش هتخليني اخرج عن شعوري
تنهض شهد من مكانها بخوف
اسر:  جبانه مش هتتفرجي
تمسح العرق من جبيناها بصعوبه
شهد بخوف: هتفرج وانته مش اهنه عشان شغلك
اسر بخبث: خايفه من الكلام اومال
شهد : عن اذنك
ينهض من مكانه يمسك بيدها
اسر: متخفيش مني اتفرجي برحتك
شهد بارتياح : حاضر
كان يتابع عمله وهي تنظر للغرفه
لتكلم نفسها بحيره
شهد: الديكور ده عايز يتغير ولا هو حلو اكده
اسر : الي تشوفيها اعمليه
شهد : انته مركز في الشغل ولا معايه
اسر: الاتنين
شهد : اسر
اسر : نعم
شهد : ممكن اسألك سؤال
اسر: اتفضلي
شهد : انته ليه
وقبل ان تكمل كلامها
تتدخل فتحيه لتجد شهد في غرفه اسر لتضع يدها علي صدرها
فتحيه : يا مري


تعليقات

التنقل السريع