القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امبراطور الصعيد الفصل الثاني عشر

دار المجد للقصص والروايات


دار المجد للقصص والروايات 

 رواية امبراطور الصعيد

 الفصل الثاني عشر 

الحلقه الثانيه عشر

#امبراطور الصعيد

والمصحف عندنا شبكه عمتي وسبته عشان انزل فمعلش هي صغيره


يغما علي شهد

حاول اسر ايقاظها لكن لم تستجب

اسر بقلق وعصبيه : اتصل بالدكتورة يا فارس

فارس: حاضر

ياسين بقلق: بتي

فتحيه : هجيب بصله

ميراث: ممكن تبعد شويه عشان الهوا بس انا بعرف في الاسعافات الاوليه

فتحيه : وواجفه ليه تعالي شوفيها


تفيق شهد بعد مده وتحضر الدكتورة لتراها

الدكتورة: مين الي اسعافها

ميراث: اني خير

الدكتورة: كويس انك لاحقتيها 

اسر بقلق: خير يا دكتورة

الدكتورة : الضغط عالي عندها وده غلط عليه عايزه هدوء بلاش تتعصب

ياسين : يعني هي كويسه دلوجتي

الدكتورة: ايوة والفضل لميراث

بس انا هكتبلها علي علاج تأخدوا في وجته

اسر: طيب

يحمل اسر الي غرفتهم وتجلس فتحيه وميراث معه

فتحيه : رايح فين يا ولدي

اسر بحده : رايح اشوف العجربه الي تحت عايزه ايه خلي بالك منها يا امه

فتحيه : طيب يا ولدي ربنا معاك

يخرح اسر ويترك فتحيه وميراث مع شهد

فتحيه :كتر خيرك انك

ميراث:متكمليش يا مرت عمي اني معملتش حاجه دا واجبي

فتحيه : له عملتي انتي متعرفيش شهد عند اسر وجدك ايه لو حصل ليه حاجه ولدي هيروح وراها

ميراث باستغراب:بيحبها جوي اكده

فتحيه : ايوة هو الي رباها علي يده بيعشجها مش بيحبها بس

ميراث: طيب ليه مانعها من امها

فتحيه : عشان مصلحتها تفتكري شهد لو كانت راحت مع امها كانت هتبجا ذي ما هي دلوجتي

ميراث: اذاي يعني

فتحيه : امها اتجوزت وكان هيبجا عندها جوز ام تفتكري كان هيعملها اذاي وشهد دماغها طايره ولا امها كانت هتصرف عليه له مكنتش هتصرف عليها كانت عايزها عشان الفلوس

ميراث: حجيجه ايه

كانت شهد نائمه لتحلم

بي

شهد: عايزه امي

اسر : معندكيش ام

شهد : هي تحت عايزه اشوفها

اسر : علي جثتي لو شفتيها

شهد علي جثتك

امسكت بالسكين الحاده لكي تضربه لكن قبل ان تهجم عليه امسك بيدها الممسكه بالسكين ليرمي السكين ارضا ويصفعها صفعه قويه توقعها ارضا ولما يعطيها الوقت لتفكير امسكها من شعرها وجذبها اليه لتنظر في عيون الوحش الهائج

اسر بغضب: جولتلك جبل اكده مش عايز اوريكي وشي التاني وانتي الي جبتيه لنفسك  بجا بتحولي تجتليني

رغم تألمه وخوفها لما تتحكم بنفسها ولسانها فهي ذات الرأس الناشف والعنيده

شهد بكره : هجتلك اني مش طايقاك

ضحك بسخريه منها واحكم قبضتها علي شعرها اكثر لتسخر من الالم

اسر بصوت كحفيف الافاعي: بس اني بعشجك وبعشج لسانك ومش هسيبك لانك بتاعتي ومش اني الي سيب حاجه ليه وانتي كمان بتعشجيني ذي ما بعشجك

لتستيقظ من الحلم علي صوت فتحيه

فتحيه : مالك يا بتي عرجانه ليه

شهد : عايزه اشوف امي

فتحيه بغضب؛ انتي معندكيش عجل ومبتفكريش خالص واني تعبت من السر ده معدش متحمله اشوفك ظالمه ابني

شهد: بتجولي ايه

فتحيه : انتي فاكرة امك عايزكي له هي عايزه فلوس بس وهي السبب في موت ابوكي هي السبب ان ابوكي خسر فلوسه كلها

شهد بصدمه : له

فتحيه : مش مصدجه تعالي هخليكي تسمعي بنفسك

وفي الاسفل

ياسين بغضب: عايزه ايه

فاطمه : جايه اخد بنتي

ياسين : ملكيش بنات عندنا

فاطمه : شهد بنتي

ينزل اسر من علي السلالم

اسر بحده : ولسه فاكرة انك ليكي بت

فاطمه : مش انتوا الي كرشتوني

اسر : بلاش تمثليه الام دي عايزه كام

فاطمه : فاهمني انته اه صحيح مبروك علي الجواز

اسر: عايزة كام ومشفش خلجتك تاني

فاطمه : ٢مليون جنيه

ياسين : كل ده

اسر: هكتبلك شيك علي بياض ومشفش خلجتك تاني

فاطمه : ليه دا انا ضيفه خفيفه

اسر: انتي اصل ملكيش حق ولا شلن

فاطمه : ايوة عرفها ان محمد خسر كل حاجه قبل موته وانته الي بتصرف علي شهد وكتبلها من فلوسك بس انا مليش دعوه انته خايف اني اضحك علي شهد بدموع تمثيل واخده لصفي عشان كده بتدفع

اسر : اني مش خايف من حاجه

فاطمه : لا خايف ان لو شهد عرفت الحقيقه هتنقهر وهتتدمر نفسي وممكن تموت فيها وانا بستغل ده

اسر : اصل اني مش ذيك رغم اني ممكن اجتلك بس هسيبك لربنا يحسبك

وفي الاعلي كانت شهد وميراث وفتحيه يسمتعون للكلام

كانت شهد مصدومه فهي بالنسبه لامه مجرد سلعه  لتجلس علي ركبتيها وهي تبكي بحرقه لكنها تذكرت الشيك

فتحيه : سمعتي بنفسك

ميراث : لا حول الله

وفي الاسفل كان اسر يوقع الشيك

ويعطيها لفاطمه لكن تمسك شهد الشيك وتقطعها وسط ذهول اسر

شهد ببكاء: اني مش رخيصه اكده تبيعوا وتشتروا فيا

اسر : انتي سمعتي

فاطمه بتمثيل : بنتي حبيبتي

شهد  : بتك حبيتك الي بتبيعي وتشتري فيها الي انتي السبب في موت ابوها وعايشتها عب علي واحد تاني

فاطمه : انتي فاهمه غلط هما بيضحكوا عليكي

شهد بعصبيه : غلط له انا سمعت بودني

اطلعي بره ومش هتأخدي ولا جنيه واحد كان بيدفعلك عشان خايف عليا بس دلوجتي عرفت يعني ملوش عازة انتي كرهتني في كلمه امي عشت اعاني بسببك اطلعي بره

اسر بقلق وخوف؛ اهدي يا شهد صحتك انتي تعبانه

تشير شهد  باتجاه فاطمه

شهد : خلوها تطلع بره

اسر: يا غفر

فاطمه؛ ملوش لزوم انا هطلع لوحدي منك لله كنت هاخد ٢مليون

اسر بغضب: بره

تخرج فاطمه وتنهار شهد لتتذكر الكلام التي اخبرتها بهي نسمه

ومواقفها مع اسر  ليزداد صوت شهيق بكاءها اكثر واكثر

اسر بقلق: شهد انتي

شهد ببكاء: متكملش اني ظلمتك كتير وعشت حياتي اكرهك من غير ما يكون ليك ذنب بس ليه يا اسر مجولتش الحقيقه ليه خلتني اكرهك انته

اسر : عشان كنتي هتكرهي حياتك وجته ف لما تكرهيني اني مش مشكله احسن ما تكرهي حياتك واشوفك مكسورة جدامي مكنتش هتحمل كسرتك 

تلطم علي وجهها وتبكي بحرقه

شهد : اني كلها بيكرهني اني عب علي الكل اني رخيصه جوي اكده

يمسك اسر بيدها

اسر: كده كفر بالله اهدي ليجذبها الي احضانه ليحاول ان يجعلها تهدأ

اني معاكي دايما

شهد : والفلوس الي انته كنت بتتهالي بتجولي ارض ابوكي هي فلوسك وتعبك في شغلك يعني انته الي كنت بتسرف عليا ليه يا اسر مرمتنيش ذيه ليه

اسر : عشان انتي كل حياتي واني متخليش عن حياتي

شهد.ببكاء: حياتك اني كلي عيوب وغبيه كمان يعني مليش فايده بص فوق اكده امك وميراث هبص في وشهم اذاي بعد اكده هحس بالذنب اني ظلمتك واني عب عليكوا كلكم  ليه مامتش مع ابوي بدل الكسره دي

اسر : بعد الشر عنك واني اعيش لمين

شهد : تتجوز واحده مش سلعه وترفع رأسك جدام الكل مش اني اني مش هعرف ابص في وشي حد بعد اكده انته اتحملتني اذاي كل السنين دي

اسر: بطلي هبل واهدي انتي حياتي واني عمري ما فكرت في غيرك

شهد : بس اني ظلمتك كتير

اسر: يا ستي بحب العند ولسانك

شهد ببكاء: انته طيب جوي يا اسر واني مستحقش طيبتك دي

اسر: شهد انتي مكليش ذنب في حاجه مش ذنبك انك امك عايزة الحرق

لتغما عليها وهي بين احضانه

اسر بخوف: شهد

حاول ايفاقتها لكن لا تستجيب حته لم تستجيب لميراث

ميراث بخوف: مفيش فايده

اسر بخوف : شهد فوجي اني معنديش غيرك شهد

فتحيه  : خدي يا بتي البصله

تضع ميراث البصله تحت انف شهد ولكن لما تستجيب

يحملها اسر

فتحيه: رايح فين

اسر: هاخدها علي المستشفي

ياسين : جاي معاك يا ولدي

وفي المستشفي وبالتحديد في العنايه

تخرج الطبيبه بعد نص ساعه

اسر بخوف : خير يا دكتورة

الطبيبه : الحمد لله فاقت بس في حاجه

ياسين : خير

الطبيبه : اتعرضت لصدمه  كبيره فأثرت علي مركز الذاكرة يعني هي ممكن مش هكتون فاكرة حدث معين في حياته او مش هتكون فاكركم

اسر : نعم

الطبيبه : دا الي حصل وهنتأكد اكتر لما تتدخلوا عليها بس لو مش فاكركم يا ريت محدش يضغط عليها عشان اي ضغط هيبقا في عواقب تانيه

ياسين: طب ممكن نشوفها

الطبيبه : اه ممكن

يدخل اسر وياسين لي الغرفه

اسر: شهد

لم تجيب عليه

اسر بقلق: شهد

لم تجيب

امسك بذراعها وادر وجهها اليه

اسر:شهد انتي مش سامعني

شهد  : انته مين وماسك دراعي ليه اكده وشهد مين اني مسميش شهد

ياسين بحزن : يا بتي

اسر :انتي اسمك شهد واحنا عيلتك واني بكون

ياسين : ابن عمك

ينظر اسر للجد ويفهم ما يريد

شهد : يعني انتو عيلتي طب اني ليه مش فاكركم

ياسين: عشان انخبطي في راسك

شهد : اه

وفي خاطرها شكلهم نصابين وعايزين يخطفوني اخلع منهم اذاي بجا

اسر؛ يلا جومي هنروح

شهد : كدك ريح يا انفدك  اش ضمني انكم مش بتضحكوا عليا

اسر بحده : نعم يا ختي

شهد: كدك خوته


وفي منزل حاتم

راجي : الحقيني يا ست نهال

نهال بخضه : في ايه

راجي: البيه

نهال بخضه : حاتم ماله

راجي: اتجتل


تعليقات

التنقل السريع