القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امبراطور الصعيد الفصل الخامس

 

دار المجد للقصص والروايات رواية امبراطور الصعيد الفصل الخامس

دار المجد للقصص والروايات

 رواية امبراطور الصعيد

 الفصل الخامس

الحلقه الخامسه
#امبراطور الصعيد

ياسين باستغراب: حاتم الابنودي
الغفير: ايوة يا بيه
ينزل اسر من علي السلالم
اسر ببرود: دخله
ياسين : بتجول ايه يا ولدي
اسر: هجولك بعدين يا جدي
يدخل حاتم ومعه راجل عجوز
ياسين : الشيخ همام
همام : اذيك يا حاج
اسر ببرود : اتفضلوا انتوا ضيوف وليكم واجب
يجلس همام وحاتم
اسر : مجولتوش بجا ايه سبب الزيارة دي
همام : بس يا ولدي احنا عايزين ننهي العداوه دي ومندخلش الحريم في النص
اسر: ومين الي بدأ
همام : هو جاي عشان ينهي الخلاف
ياسين : وهيرجع محمد الي راح
همام :  كان واحد جصاد واحد وهو جالي علي واحد من الي تبعه عمله وهو ندم
اسر بعصبيه : ندم عشان معرفش يخطفه فخاف اننا نخطف اخته
حاتم بعصبيه : له محدش هيجدر يلمس شعره من اختي وانا موجود
اسر  بغضب: وانك تحاول تخطف حرمه دي مرجله يا ابن الابنودي
همام : اهدوا انتوا الاتنين انا عندي حل للكل مدام وصلت للخطف بينكم يبجا مفيش غير حل
حاتم : وايه هو
همام : واحده جصاد واحده نهال تتجوز حاتم وفارس يتجوز ميراث
ياسين :بتجول ايه
همام : دا الحل عشان تخلص العداوة والتأر ينتهي
حاتم : اتجوز بنتهم
همام : ايوة
ياسين : عايزني اسلم بت ولدي للي ابوه جتل ولدي
حاتم. : وانتوا جتلتوا ابوي
همام : وانته يا اسر رأيك ايه
اسر بتفكير: معنديش مانع بس بشرط اختي تكمل الجامعه واختك هتكمل ذيه الاتنين هيتعملوا باحترام ماشي يا حاتم
حاتم : ماشي اتفجنا بس اوعدني محدش يزعل اختي
فارس: بوعدك وانته تحافظ علي اختي
اسر: انته جيت
فارس: ايوة وسمعت وكويس ان العداوة تخلص

وفي الغرفه فوق
فتحيه : يا مري تتجوز حاتم
اسر : ايوة
فتحيه : بتجول ايه بترمي اختك في النار
اسر: له بحميه الي ذي حاتم مش مضمون اكده هنمسكه من يده الي بتوجعه اخته هتيجي اهنه وهي عنده حياته
فتحيه : وهو وافج
اسر: ايوة عشان خاف علي اخته لنخطفها ذي ما حول يخطف شهد هو اكده بيحمي اخته
فتحيه : واختك ذنبه ايه
اسر: لو عمل حاجه لي نهال هتكون نهايته بس هو جبان مش هيإذيها وانا عايز انهي التار

كانت نهال في غرفه شهد تبكي
نهال بدموع: وانا ذنبي ايه
شهد : متعيطيش هحاول اجنع اسر يلغي الموضوع
نهال ببكاء : مش هيلغي حاجه وانا الي هدفع التمن
يدلف اسر للغرفه
اسر: عملين مناحه ليه
شهد بغيظ : بسبب الي عملته
اسر: اكتمي
شهد : له مش هكتم حياتنا ومستجبلنا مش لعبه في يدك
اسر بغضب : اكتمي احسنلك
شهد بخوف: هتعمل ايه يعني
اسر : هعمل حاجات كتير وجوله هجطع لسانك  الطويل
نهال:هي كلامها صح  احنا مش لعبه
اسر : افهمي الي هجوله هتتجوزي حاتم وفارس ميراث وده كلامي النهائي
شهد بغضب: دي اختك هتعمل الامبراطور عليه
يمسكها اسر من يده ويلويها خلف ظهرها
اسر بغضب: جولت اخرسي ملكيش صالح بلي بيحوصل روحتي اتجهزي لفرحنا وملكيش صالح بحاجه فاهمه
شهد بتألم : مش هتجوزك علي جثتي
اسر بسخريه : علي جثتك انا لو متجوزتكيش هخليكي جثه
شهد : انته ايه
اسر: اني ومن بعدي الطوفان لو مكنتيش ليا مش هتكوني لغيري حطيها حلجه في ودانك يا شهد
ليترك يدها ويخرج لتنظر ليدها الحمراء الورمه من المسكه
وتضرب الارض بقدمها
شهد بغضب : اني هوريك  يا اسر

وعند حاتم
حاتم : ايه رأيك
ميراث بهدوء: مدام اكده هيوقف التار فا اني موافجه
حاتم :متخفيش اني حدك دايما
ميراث بابتسامه : عارفه يا خوي ينزل حاتم لاسفل
همام : وافجت
حاتم :ايوة
همام : واكده يا ولدي ضمنت ان اختك مش هتتأذي وكمان ضمنت ان ليك في المصنع
حاتم : ايوة علي الاقل فارس كويس عن ابن الخماري
همام : فارس مفيش ذيه في البلد راجل ومحترم وهيحمي ويحافظ علي اختك
حاتم : اما نشوف

وعند رحيم
كان يجلس يفكر ليمسك بتذاكر قطار
رحيم : يا تري يا شهد هتوافجي

وفي المصنع
اسر:عايزك تخلص كل حاجه عايز الافتتاح يكون جريب
المهندس:حاضر
الغفير: يا بيه في واحده عايزك
اسر: مين
الغفير: واحده ست معرفهاش
اسر: طب دخلها
تدخل الست وكانت تحمل طفل صغير وفي يدها طفل اخر
اسر :اتفضلي اجعدي
الست :شكرا يا بيه
اسر: خير يا
الست: خدامتك سميره
اسر: خير يا سميره
الست ببكاء: الحجني يا بيه
اسر: احكيلي
الست سميره : انا جوزي كان شغال في الارض وجه واحد من عيله الخماري وضربه عشان كان شارب حاجه وهو في المستشفي ومحتاج عمليه وهو مرداش يديني فلوس ويجولي انتوا خدامين
واني معيش فلوس للعمليه وسمعت ان جنابك ممكن تساعدنا
ينظر اسر لاطفال
اسر: ولادك دول
سميره : ايوة
اسر: خدي دول وانا هتصرف ومتخفيش جوزك هيعمل العمليه
وانا هتصرف مع الي كان السبب
سميره بفرح : ربنا يعلي مركبك  ويزيدك من فضله
اسر : وخدي دول هاتي حاجه واكلي العيال
سميره: بس ده كتير جوي
اسر : الخير كتير الحمد لله وانتي لو عايزة تشتغلي ممكن تجي السرايا واشتغلي
سميره بفرح : بجد يا بيه
اسر: بجد يا ست سميره تجدري تيجي من النهرده عادي ولو عوزتي حاجه اني موجود
سميره : ربنا يوسع رزجك  يا ناصر الغلابه ربنا يزيدك
اسر: ابن الخماري
يتصل اسر باحد الارقام
اسر: عايزك في حاجه

وفي غرفه شهد
شهد : بجولك ايه يا نهال انتي لازم متتجوزيش اكده
نهال : انتي عايزه ايه
شهد : اساعدك
نهال : ساعدي نفسك انا مش مجنونه ذيك لو عملت حاجه امي هتجتلني
شهد : عنك استني يا ختي لحد اما تتحطي في الجفص

تنزل شهد لاسفل وتجد فتحيه
فتحيه: تعالي اختاري حاجه ليكي
شهد: مش عايزة
فتحيه : وبعدين وياكي عاد
شهد : خلي ابنك يسبني احسن ما هجتل نفسي
فتحيه : اديكي شفتي ومرضاش وبعدين تموتي كفاره واسر ماله كل البنات تتمنه بصه منه
شهد : اني مش ذيهم وبعدين هو
فتحيه _: اسمعي بطلي عند وروحي علي المطبخ جهزي الاكل
شهد : يعني مش مصدجه اني اموت نفسي ول كون مع ابنك
فتحيه : بطلي جنان
تذهب شهد وتحضر سكين من المطبخ وتذهب الي فتحيه وتضع السكين علي رقبتها
شهد : اهي هجتل نفسي
فتحيه بخضه : يا مجنونه واجفي حد يلاحجنا
وقبل ان تحرك شهد السكين تجد اسر ممسك به من الخلف ليسحب منها السكين بسهوله
لتنظر الي الخلف وهي تبلع ريقها لتجد عيون جامحه تنظر اليه عيون ملتهبه كالاسد الذي سينقض علي الفريسه ليرفع يده التي كانت عروقها بارزة ويصفعها علي وجهها
اسر بغضب: تجتلي نفسك يا بت ## عايزة تموتي كافره كل ده عشان مش عايزة تتجوزني طيب يا شهد انتي جنيتي علي نفسك مفكرني هسيبك اياك بالعكس دا انتي بتزودي رغبتي اني املكك  واخليكي بتاعتي
واقفت مذهوله من الصفعه فتلك اول مرة يصفعها احد لتنزل دموعها
شهد : انته ضربتني كف
اسر : ايوة واضربك واكسرلك دماغك لو عملتيها تاني
شهد ببكاء: انا بكرهك بكرهك
اسر بانفعال : وانا كمان بكرهك مفكرني بحبك وهموت عليكي له اصحي لنفسك انا هتجوزك عشان عايز اجيب الوريث بس وهجيبه منك انتي حته لو غصب عنك
شهد : عندك بنات كتير اشمعنا اني الي عايز مني وريث
اسر: عشان انتي بت عمي وحته لو بكرهك من لحمي ودمي ومش هرميكي
شهد : اني مش هتجوزك وورني هتعمل ايه
اسر : ؟؟
توقعاتكم


تعليقات

التنقل السريع